23948sdkhjf

Lækket PostNord-mail skaber vrede

Fortrolig mail viser, at PostNord står til at modtage yderligere 112 mio. kr. fra staten.

PostNord kan se frem til at modtage yderligere 112 mio. kr. fra den danske stat. Pengene skal finansiere omdelingen af breve i resten af 2020.

Det viser en fortrolig mail, som Ekstra Bladet har set, sendt fra transportminister Benny Engelbrecht til postordførere i en række partier.

Ikke holdbar løsning

Udsigten til endnu en økonomisk håndsrækning til PostNord skaber vrede hos flere brancheorganisationer i den danske transport- og logistikbranche.

- Jo længere tid, der går, før vi får en holdbar og ny løsning på postområdet, des dyrere er det for de danske skatteydere. Derfor er det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads, hvor private aktører får mulighed for at komme på banen, og vi undgår muligheden for urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen, med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

Også hos DTL Danske Vognmænd mener administrerende direktør, Erik Østergaard, at den milliardstore subsidiering, som PostNord har modtaget gennem årene, må stoppe nu:

- Det er en dårlig nyhed for transportministeren, at hans mail til forligspartierne ved en fejl blev sendt til andre end de involverede partier. Men det er en endnu dårligere nyhed for transportbranchen, at der er endnu en hjælpepakke på vej til PostNord. Det kan undre, at selv partier, der altid taler om økonomisk ansvarlighed, bliver ved med at smide redningskrans efter redningskrans efter PostNord, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Dagligt på min vej i Danmark ser jeg PostNord-lastbiler med udenlandske plader. Udenlandske chauffører kører på udenlandske plader i Danmark, og undergraver det danske transportmarked. Der er kun én grund til at køre på udenlandske plader med udenlandske chauffører – og dét er, at man kan gøre det billigere end det danske marked. At danske vognmænd mister opgaver – og så samtidig over skattebilletten skal betale for at holde PostNord i live, er en direkte hån mod erhvervet. Man må forstå på transportministeren, at han synes 112 mio. kr. er en fin pris for at få tid til at lave en aftale der gælder befordringspligten. Men man må så formode, at denne pakke bliver den sidste. Så jeg har tænkt mig at spørge ministeren, om han vil garantere, at der findes en løsning på befordringspligten og PostNord, som indebærer, at det er slut med skævvridning af konkurrencen og slut med hjælpepakker. Den garanti må vi forlange, siger DTL-direktøren.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141