23948sdkhjf

Tysk naturforening torpederer Femern-tunnel

Femern A/S har angiveligt overset flere fredede stenrev i Femern Bælt.

Femerntunnel projektet er groft næsten bogstavligt sejlet på stengrund. Ifølge Femern A/S - der står for det enorme anlægsprojekt - omfattende forundersøgelser består havbunden i det berørte område udelukkende af sand og silt. Men nu har tyske myndigheder konstateret flere fredede stenrev i området. Stenrevene er levested for et større antal arter og derfor særligt beskyttet i lovgivnignen.

Ifølge den tyske naturfredningsforening Naturbund Deutschland (NABU) opdagede og dokumenterede organisationen allerede et stenrev i Femern Bælt i 2019. Siden har de tyske myndigheder foretaget egne undersøgelser af havbunden og konstateret flere stenrev i det berørte område, der vil blive påvirket af tunnelprojektet. Stenrevenes udstrækning er også større end hidtil antaget.

I en pressemeddelelse fra NABU oplyser organisationen, at stenrevene faktisk var registreret i ældre planlægningsdokumenter. Men det forsvandt angiveligt i løbet af den langstrakte planlægningsproces for tunnelprojektet.

Den tyske myndighedsgodkendelse af projektet - der skulle vurderes på baggrund af et stort antal klager af den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig i september i år - ser nu ud til at blive udskudt yderligere. Ifølge tyske medier med mere end et år.

Folketinget besluttede for nyligt, at igangsætte anlægsprojekterne for at skabe nye arbejdspladser på grund af Corona-krisen. 

Unikt økosystem

NABU's formand Jörg-Andreas Krüger udtaler i en pressemeddelelse:

- Planlægningen af Femern Bælt-tunnellen lader noget tilbage at ønske: Omkostningerne er nu steget til ca. 8 mia. euro, trafikprognoserne er forkerte, og ødelæggelsen af det unikke marine økosystem er uigenkaldelig. Intet af det står i forhold til nytteværdien. I mere end 10 år har NABU advaret om byggeriet af det alt for dyre prestigeprojekt. Vi håber, at dette klima- og miljøskadelige kæmpeprojekt nu vil blive revurderet som følge af den berettigede kritik fra EU-Revisionsretten og miljøministeriet i Kiel, hævder Krüger.

NABU’s ekspert i havbeskyttelse dr. Kim Detloff tilføjer:

- I betragtning af Østersøens markant ringe miljømæssige tilstand og en igangværende traktatbrudsprocedure fra EU's side kan Tyskland ikke tillade, at denne unikke del af havbunden – sjældne habitater for svampe, mosdyr og storalger – bare bliver gravet væk, advarer NABU's ekspert i havbeskyttelse. dr. Kim Detloff.

Tysk modstand

NABU har ført en offensiv og vedholdende kampagne mod en fast forbindelse over Femern Bælt siden projektet blev aftalt af regeringerne i Berlin og København i nullerne.

Organisationen påpeger også, at trafikprognoserne er for optimistiske og budgettet for det mere end 50 milliarder kroner dyre projekt ikke holder.

- Rammebetingelserne har ændret sig fuldstændigt i de senere år. I betragtning af væsentligt lavere trafikforventninger bør man om noget overhovedet i stedet overveje en boret jernbanetunnel. Dette ville være relevant i forhold til den europæiske trafiktanke "from road to rail". Desuden udgør betonen til tunnelens vejdel alene to tredjedele af de samlet set flere millioner kubikmeter. Både for byggeriet og driften ville det være en anakronisme i disse tider med globale klimaforpligtelser. Femern Bælt-tunnellen er for dyr og skadelig for klimaet, og så truer den et sårbart marint økosystem, siger Malte Siegert, der er leder for natur- og miljøpolitik i hos NABU i Hamborg.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14