23948sdkhjf

Corona booster skinnetransporten

Rekordstor efterspørgsel på banegodstransport mellem Kina og Europa.

Det har aldrig været mere populært at benytte banegodstransport mellem Kina og Europa, end det er nu.

Presset på de globale forsyningskæder som følge af coronapandemien – særligt inden for shipping og luftfragt – har fået efterspørgslen efter skinnetransport mellem Asien og det europæiske kontinent til at eksplodere.

Ifølge de kinesiske myndigheder nåede antallet af godstog fra den tidligere kinesiske hovedstad Xi’an mod Europa 1.000 den 6. maj - 78 dage tidligere end samme periode sidste år.

Det hollandske logistikselskab GVT Group har haft glæde af baneforbindelsen:

- Vi startede med at bruge Kina-Europa godstogsruten for tre år siden, og siden sidste år har vi sendt fem tog af sted ugentligt. Med tog kan vi modtage gods i løbet af 15 dage, hvorimod luftfragt tager 10-20 dage på grund af kapacitetsmangel og også er fire gange så dyrt. Derfor bliver fragttog mere populære, siger Roland Verbraak, general manager hos GTV Group.

Xi’an er blevet kaldt ”vinduet til Silkevejen”, da mange af transporterne vestpå udgår herfra, og operationerne mellem Kina og Europa har bidraget til at stabilisere handlen og økonomien mellem de to kontinenter, samtidig med at coronapandemien har raset.

- I løbet af den nuværende COVID-19 pandemi opnår vi fortsat 5-6 tog om ugen fra Kina til Europa. Fragttogene har gjort os i stand til at fortsætte driften så tæt på ”business as usual” som muligt under pandemien. Jeg er ikke i tvivl om, at fremtiden er lys for fragttog fra Kina til Europa, i takt med at mange andre virksomheder begynder at anerkende fordelene, siger Roland Verbraak.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.182