”Preighter”-fly holder gang i Frankfurt
- 3,5 mia. masker og andet beskyttelsesudstyr i 22.000 transporter plus medicinsk udstyr og pharmaprodukter såvel som haste-industrigods, post, pakker og fødevarer til det tyske og de europæiske markeder. Det opsummerer luftfragt i Frankfurt, siden den verdensomspændende lockdown som følge af SARS-CoV19-pandemien i midten af marts, siger Harald Gloy, bestyrelsesformand i Air Cargo Community Frankfurt e.V. og bestyrelsesmedlem i Lufthansa Cargo AG.
Stort set alle passagerfly har været groundet i Frankfurt i ti uger, mens fragtflyene har fløjet nonstop – særligt i Frankfurt, en af Europas travleste luftfragtlufthavne.
- Med den faldende passagertrafik er muligheden for at læsse fragt på disse fly forsvundet. Derfor bruger cirka 50 flyselskaber i Frankfurt nu passagerfly udelukkende til luftfragttransport, siger Michael Müllerbestyrelsesmedlem i Air Cargo Community og bestyrelsesmedlem i Fraport AG.
Han tilføjer, at dette finder sted, på trods af at de såkaldte ”preighter”-fly – en sammensætning af ”passenger” og ”freighter” – er mere besværlige at læsse og losse på grund af den begrænsede plads og smalle døre.
- Når forsyningskæder bryder end i krisetider, er det kun luftfragten, der evner at forbinde industri og handel på interkontinentale markeder i løbet af timer. Luftfragt er derfor af systemisk relevans for Tyskland som eksporterende land, men også for Europa generelt. Efterspørgslen på luftfragtkapacitet forbliver høj, siger Harald Gloy.