23948sdkhjf

Transportudvalg stemmer for vejpakker

Europaparlamentet forventes at stemme for vejpakkerne i første halvdel af juli.

Et flertal i Europaparlamentets transportudvalg, TRAN, forkastede mandag en række ændringsforslag til EU-Kommissionens vejtransportpakker. Dermed er der udsigt til, at Europaparlamentet endeligt godkender vejpakkerne i første halvdel af juli.

Vejpakkerne skal sikre mere fair konkurrence i vejgodstransporten, bedre sociale vilkår for chaufførerne og en ensartet håndhævelse af reglerne i hele EU.

Ændringsforslagene var hovedsageligt fremsat af østeuropæiske parlamentsmedlemmer med plads i parlamentets transportudvalg. Men de vandt ikke opbakning i udvalget. Da et flertal i transportudvalget mandag aften stemte for vejpakkerne nærmer de sig nu endeligt målstregen efter flere års bitter strid i EU.

Det skriver DTL - Danske Vognmænd.

- Man kan godt blive lidt træt af så langt et forløb med så meget procedure undervejs. Men jeg tror ikke, vi kan overvurdere vigtigheden af vejpakkernes snarlige, endelige vedtagelse. Det har været mange, mange års kamp for ordnede forhold og en fair konkurrence på de europæiske veje, som er ved at være i mål, for så vidt angår de politiske processer. Og dét er godt og vigtigt, siger adm. direktør i DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard.

Danske MEP’ere glade

En af dem, der har fulgt vejpakkerne tæt er det socialdemokratiske europaparlamentsmedlem Marianne Vind:

- Den her vejpakke har været undervejs i mange år, så det er virkelig spændende og godt, at den nu skal til endelig afstemning. For det er vigtigt, at chauffører i hele Europa skal sikres bedre vilkår, uanset hvilke lande de kommer fra, udtaler Marianne Vind til Ritzau.

Nikolai Willumsen fra Enhedslisten beskriver også vedtagelsen af vejpakkerne som et skridt i den rigtige retning.

Padborg-sagen

I DTL - Danske Vognmænd mener  Erik Østergaard - der har fulgt vejpakkerne tæt gennem lobbyarbejdet for pakkerne gennem NLA – at den såkaldte Kurt Beier-skandale, hvor danske myndigheder afslørrede filippinske chauffører, der arbejdede og levede under kummerlige forhold på polske arbejdstilladelser og til en løn langt under dansk løn, har bidraget til at få vejpakkerne vedtaget.

- For bare halvandet år siden ville TRAN ikke bakke op om vejpakkerne, men i dag lykkedes det at få et flertal på plads. Der har været et valg til Europa-Parlamentet i mellemtiden, og konsekvenser ved ikke at handle har været meget synlige: Det så vi med den skandaløse sag fra Padborg med Kurt Beier. Den sag gik Europa rundt, fordi den afslørede den skruppelløshed, som hersker i dele af branchen. Den rystede mange politikere, og den gjorde det umuligt at lade som om, man ikke ved, hvad der foregår på de europæiske veje.

Vil tage tid

- Nu ser jeg frem til, at det samlede Europa-Parlament til juli endeligt vedtager vejtransportpakkerne. Derefter er det politiske grundlag på plads, og medlemslandene kan gå i gang med den praktiske implementering. Det giver ikke ordnede forhold fra dag 1. Men det er et stort fremskridt og giver medlemslandene, herunder Danmark, mulighed for hurtigt at sætte de vigtigste elementer i spil, så vi kan gøre det langt, langt vanskeligere at fortsætte med social dumping og unfair konkurrence i Europa, siger Erik Østergaard.

- I morgen stemmer det danske Folketing for en ændring af godskørselsloven, således at udenlandske chauffører, der kører indenrigstransporter i Danmark (cabotage eller kombitrafik) fremover skal aflønnes efter et dansk chaufføroverenskomstniveau. Dermed vanskeliggøres det at spekulere i underbetaling og at høste en unfair konkurrencefordel. Så det er nogle gode dage politisk for de danske vognmænd, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141