23948sdkhjf

Skrappere lastbilkrav i miljøzoner

Branchen efterspørger hurtigere sagsbehandling.

Fra og med den 1. juli 2020 skal der på lastbiler ældre end Euro 5 være påmonteret et partikelfilter, medmindre køretøjet er registreret første gang den 1. oktober 2009 eller senere. Og fra og med den 1. januar 2022 skal lastbilen have monteret et partikelfilter, medmindre køretøjet er registreret første gang den 1. januar 2015 eller senere.

Det vedtog regeringen og dens støttepartier i Folketinget torsdag.

DTL

Ifølge DTL – Danske Vognmænd lægger det et ekstra pres på miljøminister og -myndigheder for dels hurtig sagsbehandling af dispensationsansøgninger og dels en pragmatisk tilgang til at give dispensation.

- Oprindelig var der lagt op til, at nogle lastbiler med Euro5- motorer skulle have eftermonteret et filter for at køre i miljøzonerne fra 1. juli. DTL har arbejdet hårdt på at opnå en ligestilling af alle Euro5-lastbiler og det er heldigvis lykkedes, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

Men en række køretøjer vil dermed bliver afskåret fra at færdes i miljøzonerne, medmindre de får en dispensation, og den del kniber det gevaldigt med, påpeger Østergaard:

- Siden januar har der hobet sig en stak af dispensationsansøgninger op hos Miljøstyrelsen, og os bekendt er der på nuværende tidspunkt, under en måned før ikrafttrædelsen, ikke givet nogen dispensationer overhovedet. Det er helt uacceptabelt, at de vognmænd, der er afhængige af en dispensation, fortsat svæver i uvished. Nu må ministeren træde i karakter og få styrelsen til at forholde sig til de mange ansøgninger.

DTL – direktøren henviser hermed til de mange kraner, slamsugere, betonpumper og lignende specialkøretøjer, som har længere afskrivnings- og levetid. En nyerhvervelse tager ikke alene meget lang tid, men er også langt dyrere end en standard lastbil. Som konsekvens heraf vil en hel del vognmænd ganske sikkert ansøge om dispensation fra kravet om partikelfilter på deres eksisterende køretøjer, lyder det.

- Derfor foreslår vi, at der meget hurtigt bliver aftalt klare retningslinjer for dispensationer og gives retningslinjer fra ministeren til de dispenserende myndigheder. Det kunne for eksempel være, at køretøjer, der opfylder Euro4 og er opbygget som specialkøretøj eller benyttes som arbejdskøretøj, skal kunne søge om dispensation til at køre ind i miljøzonerne, mod at de betaler en afgift per dag, siger Erik Østergaard.

ITD

Hos brancheorganisationen ITD har man kæmpet hårdt for at sikre, at miljøvenlige køretøjer ikke udelukkes alene på grund af administrative teknikaliteter, når en ny lov om miljøzoner træder i kraft 1. juli. I det oprindelige lovforslag stod tusindvis af miljøvenlige Euro-5-køretøjer til at blive udelukket fra at kunne køre i miljøzoner alene fordi, de var blevet indregistreret inden en fastsat dato. Det er der nu rettet op på i den endelige lovtekst, lyder det fra Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD:

- ITD er helt på linje med, at lovgivningen naturligvis skal følge den teknologiske udvikling, men reglerne skal altså have et miljømæssigt formål, og det var ikke tilfældet med kravet om første registreringsdato. Så vi er glade for, at politikerne har lyttet til den saglige kritik, som vi ad flere omgange har fremført under forløbet, siger Lasse Kristoffersen.

Han tilføjer, at fremrykningen af ikrafttrædelsesdatoen for Euro-6-køretøjer, som partierne blev enige om, til gengæld giver udfordringer for branchen. Ikrafttrædelsesdatoen for Euro 6-køretøjer fremrykkes med et halvt år fra 1. juli 2022 til 1. januar 2022, hvilket kan få store konsekvenser for en række vognmænd med specialkøretøjer, siger han.

- Det rammer især vognmænd med dyre specialkøretøjer, der har lange afskrivningsperioder. Vi synes, man skulle have undtaget disse køretøjer fra reglerne eller i det mindste have lavet en længere overgangsperiode, men det var der ikke politisk vilje til. Så nu vil vi gå i dialog med Miljøstyrelsen, der står for udstedelserne af dispensationerne, for at sikre en hensigtsmæssig vægtning mellem miljø og virksomhedernes økonomi. Det er vores klare forventning, at den relativt beskedne miljøgevinst ved at udskifte den type specialkøretøjer, der typisk kører få kilometer i byerne, kommer til at afspejle sig i de konkrete afgørelser, siger Lasse Kristoffersen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109