23948sdkhjf

To nye kæmpekraner til Hamborg

HHLA ruster sig til en fremtid med flere af de største containerskibe.

Antallet af kæmpe containerskibe med kapacitet op mod 24.000 TEU, der lægger sejlruten forbi Hamborg Havn, er steget kraftigt de seneste fem år.

For at kunne imødekomme den stigende interesse for den store tyske containerhavn fra verdens containerrederier ruster Port of Hamburg og containerterminaloperatøren HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) sig med anskaffelsen af nye portalkraner, der effektivt kan håndtere de flydende kæmper.

Styrker konkurrencedygtigheden

4. maj ankom to nye portalkraner produceret af ZPMC til HHLA’s Container Terminal Burchardkai (CTB). De store løftere er de sidste to ud af i alt fem – de tre første ankom til CTB i november 2019.

Kranerne ankom til deres midlertidige kaj i Athabaskakai ombord på projekttransportfartøjet ”Zhen Hua 26”. Nu følger en længere proces, inden kranerne kan transporteres til deres endelige kajpladser ved kaj 6 i Waltershofer Hafen.

De nye portalkraner giver således HHLA yderligere kapacitet til håndteringen af de største containerskibe med kapacitet op til 24.000 TEU, siger Jens Hansen, bestyrelsesmedlem i HHLA.

- Med de nye portalkraner sikrer vi, at vores kunder fremover fortsat får den service af høj kvalitet, som de har vænnet sig til. Vi yder dermed et vigtigt bidrag til styrkelsen af havnens virksomheder, mens vi med udvidelsen og tilpasningen af Elben styrker Port of Hamburgs konkurrencedygtighed og attraktivitet, lyder det fra Jens Hansen.

De største nuværende portalkraner i Port of Hamburg kan håndtere skibe med en bredde op til 24 containere. Armene på de nye portalkraner er næsten 80 meter lange og kan række over 26 rækker containere.

Efter de fem nye kraner er kommet i drift, er antallet af containerkajer til mega-skibe hos CTB øget fra to til tre.

Med de nye kraner råder CTB over 30 portalkraner, hvoraf 18 af dem kan håndtere de såkaldte mega-containerskibe.

Container Terminal Burchardkai er både den ældste og største containerterminal i Hamborg. Det første containerskib blev håndteret her i 1968, og det havde en kapacitet på 1.200 TEU.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125