23948sdkhjf

- Det første store slag mod godstransporten

- DSV er en klar markering af, at ingen går ram forbi, lyder det fra Michael Svane.

- Det her er det første store eksempel på, at coronakrisen rammer den danske godstransport. Mig bekendt er det den største negative udmelding fra godstransportbranchen, og det er en klar markering af, at ingen går ram forbi.

Ordene kommer fra Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri Transport, oven på offentliggørelsen af DSV Panalpinas kvartalsrapport for første kvartal 2020, hvori det fremgår, at Danmarks største transportvirksomhed i løbet af 2020 skal spare 1,4 mia. kr. – med 3.000 afskedigelser til følge – som et resultat af coronapandemiens følger.

DSV Panalpina vurderer, at de negative effekter af coronapandemien har skåret 250 mio. kr. af driftsresultatet i Q1.

- Vejtransporten i Danmark har sørget for at holde gang i forsyningskæderne og fylde varer på hylderne i butikkerne, men når vi taler om DSV, er det jo en global koncern, der i høj grad også fokuserer på luftfragt, søfragt og hele logistikkæden. Og når mange lande har været lukket ned for økonomisk aktivitet, så påvirker det selvfølgelig en virksomhed som DSV, siger Michael Svane.

Han tilføjer, at situationen giver et indblik i, at det fremtidige transportbehov vil blive justeret i forhold til, hvor hurtigt der åbnes i de forskellige lande.

- Men det er rigtig svært at se for sig, at vi vender tilbage til markeder – globalt, europæisk og nationalt – der ikke er hårdt ramt, og det påvirker selvfølgelig transportbehovet. Men jeg tror desværre ikke, DSV bliver de sidste, og derfor bliver genåbningsstrategierne helt afgørende for, i hvilket omfang vi kan undgå fyringer, lyder det fra DI-direktøren.

Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør i DSV Panalpina, udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af Q1-regnskaberne:

- Da året startede, så vi meget frem til at demonstrere styrken ved sammenlægningen af DSV og Panalpina. COVID-19 krisen har åbenlyst ændret planerne for alle og ramt vores markeder alvorligt, men vi har været i stand til at fortsætte integrationen som planlagt. Alting taget i betragtning leverede vi tilfredsstillende resultater i første kvartal 2020 og vores asset-light forretningsmodel har vist sin styrke. Krisen får en markant påvirkning på aktivitetsniveauet i de kommende måneder, og vi tager de nødvendige skridt for at tilpasse os, siger han.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 9/2020).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126