23948sdkhjf

Øget behov for luftfragt i Schiphol

Amsterdam-lufthavnen har 100 ekstra cargo-flyvninger om ugen.

Hovedstadslufthavnen Amsterdam Airport Schiphol, Hollands største og Europas fjerdestørste cargo-lufthavn, oplever i øjeblikket en stigende efterspørgsel efter luftfragtydelser som følge af coronapandemien.

I Schiphol er antallet af passagerflyvninger faldet med 97 procent. Det har ført til en reduktion i kapacitet til belly cargo, der sædvanligvis udgør cirka halvdelen af luftfragtvolumen, og øget behovet for flere fragtfly til at fylde den manglende kapacitet.

Desuden er der sket en stigning i transporten af medicinalvarer, og fragtfly er blevet fyldt op med bandager, masker, briller og handsker til bekæmpelse af coronavirusset. Sådanne produkter er under normale omstændigheder ikke tidskritiske og transporteres sædvanligvis med skib. Men pandemien har øget behovet for, at medicinsk udstyr kommer frem hurtigere, hvorfor luftfragttransport tages i brug.

Disse faktorer har medført, at der fra Schiphol opereres 360 ugentlige regulære luftfragtflyvninger under coronakrisen, hvilket er en stigning fra 260 om ugen før krisen.

Det er især det stærke luftfragt-fællesskab i lufthavnen, der har bidraget væsentligt til at imødekomme de forandrede omstændigheder, lyder det fra Bart Pouwels, der er cargo-chef i Amsterdam Airport Schiphol.

- Vi har et stærkt luftfragt-fællesskab og er stolte over at se, hvordan forsyningskæden har arbejdet sammen om at sikre, at luftfragten er i bevægelse. Jeg kan personligt godt lide at se, at alle enheder i øjeblikket arbejder endnu mere sammen end sædvanligt – eksempelvis samarbejder toldmyndighederne fuldstændigt sammen for at klarere vigtige forsendelser hurtigt, siger Bart Pouwels.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093