23948sdkhjf

Corona-epidemi rammer PostNords B2B-forretning

Pakkeleverancer til private kunder gik frem i første kvartal.

PostNord kom ud af første kvartal med en nettoomsætning på 9,5 milliarder svenske kroner (SEK). Det er en forbedring på 33 mio. SEK i forhold til samme periode sidste år. Renset for valutakurseffekter opnåede den statsejede svensk-danske post og logistikvirksomhed en vækst på 0,2 procent.

Driftsresultatet var 314 mio. SEK (162 mio. SEK i 1. kvartal 2019) og resultatet blev 263 mio. SEK (162 mio. SEK).

Dermed er både driften og resultatet væsentligt forbedret i forhold til samme periode sidste år - når man ser på hele PostNord.

PostNord Danmark

Ser man alene på PostNord Danmark lå nettoomsætningen på knap 2,2 miliarder svenske kroner - en forbedring på 40 mio. SEK. Driftsomsætningen blev på to mio. SEK - en klar forbedring i forhold til 1. kvartal 2019, hvor det blev et minus på 54 mio. SEK.

Virksomheden oplevede i starten en god udvikling i efterspørgslen, men corona-epidemien bremsede aktiviteterne. PostNord i Danmark kunne glæde sig over en fremgang på leveringer til private på hele 16 procent. Omvendt blev leverancerne til detailhandlen - især i den tyske forretning - ramt af tilbagegang. B2B faldt med 8 procent ifølge det offentliggjorte kvartalsresultat.

Ser man på PostNord Danmarks nøgletal i segmentet kommunikation, der omfatter brevforretningen, faldt omsætningen fra 882 mio. SEK i 1 kvartal 2019 til 781 mio. SEK.

Segmentet ehandel- og logistik er til gengæld gået frem fra 1.135 til 1.246 mio. SEK.

- Årets 1. kvartal kan inddeles i to faser. Før og efter coronavirussets udbredelse i Norden. Indtil medio marts var udviklingen tydeligt positiv, og samlet set er kvartalets omsætning på niveau med sidste år. Driftsresultatet udgjorde 314 mio. (162 mio.) SEK, hvilket er en markant forbedring i forhold til samme kvartal sidste år og tilfredsstillende i den aktuelle situation, udtaler PostNords adm. direktør og koncernchef Annemarie Gardshol in kommentar til kvartalsresultatet.

Corona-påvirkning

Om corona-epidemien udtaler Gardshol:

- Situationen ændrede sig medio marts på grund af coronapandemien. Vi er ligesom vores kunder og resten af branchen udfordret af lukkede grænser, problemer med transportkapacitet, øget sygefravær og markant ændret kundeadfærd. PostNord har en vigtig samfundsmæssig opgave, og vi har fokuseret på at sørge for sikker levering af hensyn til vores kunder og modtagere – samtidig med, at vi passer på vores medarbejdere. De nordiske landes forskellige restriktioner på grund af pandemien har også påvirket vores marked. Mængderne af udvalgsvarer til butikkerne er f.eks. faldet markant, samtidig med at efterspørgslen efter levering til døren er steget kraftigt i hele Norden. Det lykkedes os hurtigt at opfylde det sidstnævnte behov. Selve pandemien har imidlertid ikke haft nogen direkte indflydelse på brevmængderne i kvartalet.

Befordringspligten

PostNords koncernchef oplyser også, at der endnu ikke er opnået en ny aftale om PostNords befordringspligt i Danmark. Den nuværende aftale om brevomdelingen i Danmark udløber om få måneder.

Så sent som i december sidste år måtte den danske stat indgå en midlertidig aftale om opretholdelsen af befordringspligten i Danmark. En aftale, der kostede skatteyderne et tilskud på op mod 100 millioner kroner.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109