23948sdkhjf

Rumænske karantæne-chauffører skaber bekymring

- Karantæne er ikke vejen frem, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Rumænske lastbilchauffører, der vender tilbage til hjemlandet, skal gå i karantæne i op til 14 dage.

Det annoncerede den rumænske indenrigsminister Marcel Vela for nylig, ifølge rumænske medier. Tiltaget er et blandt mange, den rumænske regering har foretaget i forbindelse med at stoppe spredning af Covid-19 i Rumænien.

- Grundlæggende er det op til hvert enkelt land at vurdere, hvilke tiltag der skal tages i brug for at mindske smittespredningen og beskytte borgerne og den offentlige sundhed. I Danmark har vi lagt vores egen strategi, mens andre lande i Europa har valgt både mere og mindre restriktive tilgange, siger Benny Engelbrecht til Transport Tidende.

I EU’s politik for godstransportens grænsepassager fremgår det blandt andet, at ”Medlemsstaterne bør straks gribe ind for midlertidigt at suspendere alle former for vejadgangsbegrænsninger i deres område (weekendforbud, natteforbud, sektorforbud, osv.) for vejgodstransport og for den nødvendige frie bevægelighed for transportarbejdere” samt at ”Transportarbejdere, uanset deres nationalitet og opholdssted, bør have adgang til at krydse de indre grænser. Restriktioner, såsom rejserestriktioner og obligatorisk karantæne af transportarbejdere, bør ophæves”.

Er de rumænske tiltag i strid med disse principper?

- Jeg bakker op om Kommissionens anbefalinger til medlemslandene, så der i højere grad sker en integreret og koordineret indsats på tværs af EU, så blandt andet godstransporten fortsat kan opretholdes. Den fortsatte frie bevægelighed for arbejdstagere inden for kritiske erhverv, som for eksempel lastbilchauffører, er af afgørende betydning for, at det kan lade sig gøre. Jeg ved, at Kommissionen er bekymret for det rumænske tiltag, - og jeg mener heller ikke, at det er vejen frem at sætte chauffører i karantæne, siger Benny Engelbrecht.

Hvordan – og i hvor høj grad - vil de rumænske tiltag få betydning for godstransport-flowet i Danmark?

- I en situation, hvor der er tegn på, at godsmængderne i den internationale transport på sigt er nedadgående som konsekvens af krisen og nedlukningen af samfundene, forudser jeg ikke, at en rumænsk chauffør i karantæne medfører forstyrrelser i godsflowet i Danmark, lyder det fra transportministeren til Transport Tidende.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125