23948sdkhjf

- Uden hjælp dør luftfarten

IATA rækker ud efter økonomisk støtte.

Den internationale luftfartsorganisation IATA opdaterer nu sin analyse af branchens indtægtstab i forbindelse med coronakrisen.

- Luftfartsbranchen står over for sin største krise. Inden for et par uger er vores tidligere ”worst case” scenarie blevet det mest sandsynlige. Uden øjeblikkelige hjælpeforanstaltninger fra regeringer vil der ikke være en branche tilbage. Flyselskaber har brug for 200 mia. dollars i likviditetsstøtte for bare at klare sig igennem. Nogle regeringer har allerede støttet, men mange flere er nødt til at følge efter, siger Alexandre de Juniac, generaldirektør i IATA.

På grund af udvidelserne af rejsebegrænsningerne og den forventede globale recession estimerer IATA nu, at luftfartspassagerbranchens indtægter i 2020 falder med 44 procent, eller hvad der svarer til 252 mia. dollars – cirka 1.700 mia. kr. Tallet er baseret på, at rejserestriktionerne varer i op mod tre måneder, hvorefter der følger en gradvis økonomisk genrejsning senere på året.

Organisationens seneste prognose blev lavet 5. marts og estimerede, at den globale luftpassagertransport i 2020 ville miste indtægter for 113 mia. dollars, men det var altså inden de globale rejserestriktioner, der stort set har elimineret passagerbranchen.

- Det virkede ikke sandsynligt, men i løbet af blot dage forværredes krisen dramatisk for branchen. Vi støtter regeringer 100 procent i at forsinke spredningen af Covid-19. Men vi har brug for, at de forstår, at uden hurtig nødhjælp vil mange flyselskaber ikke være tilbage og blive en del af genrejsningen. Hvis man ikke handler nu, gør man krisen længere og mere smertefuld. Cirka 2,7 mio. jobs inden for branchen er i farezonen. Hver enkelt af disse understøtter 24 inden for rejse- og turismebranchen. Nogle regeringer reagerer allerede på vores opfordring, men ikke nok i forhold til de 200 mia. dollars, der er behov for, siger Alexandre de Juniac og fortsætter:

- Flyselskaber kæmper for overlevelse i alle hjørner af verden. Rejserestriktioner og forsvindende efterspørgsel over hele verden betyder – med undtagelse af luftfragten – at der næsten ikke er nogen passagertransport. For flyselskaber er det nu apokalypse. Og der er et lille og krympende vindue for regeringer til at yde en livline med økonomisk støtte for at forhindre, at en likviditetskrise lukker branchen, siger han.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078