23948sdkhjf

Fremtidens telematiske tendenser

Bedre udnyttelse af transport-data er fremtiden, lyder det fra Fleet Complete.

Telematikvirksomheden Fleet Complete anser især deling og udnyttelse af data som fremtidens helt store tendens inden for flådestyring og telematik i transportbranchen.

Efter en række år med globale opkøb af telematik- og it-virksomheder er den canadiske koncern snart klar med én fælles global platform, der blandt andet skal sikre udbredelsen af den digitale platform BigRoad Freight, der kan minimere mængden af tomkørsel.

Tracking på nye måder

Canadiske Fleet Complete (Complete Innovations) blev grundlagt i 1998 af selskabets nuværende administrerende direktør Tony Lourakis og partner Andrew Merisanu. I april 2018 blev det danskejede it-firma Ecofleet købt af Fleet Complete, der i dag er en af verdens mest hurtigtvoksende telematikvirksomheder med mere end en halv mio. betalende abonnenter verden over.

Fleet Completes skandinaviske hovedkontor ligger i Birkerød, hvor Preben Rasmussen er nordisk salgsdirektør. Da han blev ansat i selskabet i 2016, fik han til opgave at bygge den danske – og senere de nordiske – afdelinger op. Til trods for, at den it-uddannede ikke havde noget forhåndskendskab til telematikbranchen.

- Jeg er fra it-branchen og kom måske med en lidt anderledes indgangsvinkel til branchen. Jeg tænker lidt ud over de traditionelle løsninger og mere hen imod, hvilke andre typer af opgaver tracking kan løse. Eksempelvis til hikere i den skandinaviske natur, ældre der forlader plejehjemmet eller børn i tivoli. Teknologien er der. Det er lovgivningen, der er det sværeste. Inden for overvågning er der sket en kæmpe udvikling, siden jeg blev ansat. Holdningen har bevæget sig hen imod, at overvågning kan være et uundværligt driftsredskab. Vores strategiske fokus ligger dog på at løse udfordringer relateret til bilflåder og mobile arbejdsstyrker, siger Preben Rasmussen.

BigRoad Freight

Fleet Complete har således i mere end 20 år tilbudt flådestyringsløsninger gennem nye partnerskaber og integrationer, og adspurgt om hvilke tendenser flådeejerne særligt skal være opmærksom på fremover, fremhæver Fleet Complete særligt fire: Minimering af tomme transporter, brug af data til regulering af kørselsadfærd, øget brug af videotelematik og V2V – vehicle-to-vehicle teknologi.

Preben Rasmussen fortæller, at et af Fleet Complete Nordics store fokusområder er minimering af tomme transporter inden for segmentet af tunge køretøjer. Fleet Complete BigRoad, et Fleet Complete datterselskab, tilbyder i dag BigRoad Freight-platformen - en digital platform designet til at udfylde de blinde pletter på fragtmæglermarkedet. Via platformen tilbydes hver dag tusindvis af nye forsendelser, og den fungerer ved, at chauffører med ledig kapacitet kan angive deres lokation, så afskibere hurtigt kan få overblik over de bedste forsendelsesmuligheder. Omvendt kan afskibere indtaste oplysninger om deres forsendelser, så chauffører og speditører nemt kan se, hvor der er mulighed for en fragt.

”Hvor konkurrenter kun informerer om godslokation og type, laver BigRoad-appen et match mellem fragter og transportører baseret på flere parametre: Førerens udstyr, køretøjstype, vægt, kapacitet, aktuelle placering og destination samt beregnet køretid for at kunne levere den nye last”, lyder det fra Fleet Complete.

- Vi ser en kæmpe tendens med driftsoptimering, og det her system både minimerer omkostningerne og giver en CO2-besparelse. Det har været i drift i Nordamerika i 4-5 måneder, og det bliver kæmpestort i fremtiden. Afstandene er selvfølgelig større, men princippet er det samme, siger Preben Rasmussen, men tilføjer, at der går en rum tid, inden han kan begynde at sælge produktet til de nordiske kunder.

- Der går nok et lille års tid, inden det kan implementeres i Danmark. I kraft af Fleet Completes mange globale opkøb er der mange forskellige platforme, og derfor er selskabet ved at lave én global platform. Og det er den, vi venter på. Vi har fortalt kunderne om løsningen, men vi kan ikke sælge den, før den er klar, men jeg forventer mig meget af den, siger salgsdirektøren.

Fleet Complete Nordics typiske kunder i Skandinavien er små og mellemstore virksomheder inden for håndværksfagene med 20-40 biler. På transportmarkedet er kunderne især virksomheder med mellemstore biler, der laver dag-til-dag transport med stort behov for hasteleveringer, men fremover vil Fleet Complete se mere i retning af den tungeste transport, og her kommer BigRoad Freight løsningen især ind i billedet.

Nye selvkørende muligheder

En anden tendens at holde øje med fremover bliver videotelematik, og her har Fleet Complete lanceret løsningen Vision, der ved hjælp af video dokumenterer særlige hændelser på vejen og tilbyder stemmeassisteret coaching til chaufførerne. I løbet af turen påpeges uhensigtsmæssig kørselsadfærd, hvorved sikkerheden øges, chaufførerne trænes og omkostninger relateret til skader, bøder og brændstofforbrug holdes nede. Vision testes i øjeblikket i Norden, og løsningen forventes klar til salg i løbet af 2019, lyder det.

Når talen falder på selvkørende teknologi, kan man nemt foranlediges til at tro, at telematik-branchen ser autonome lastbiler som en trussel, men hos Fleet Complete kan Preben Rasmussen i højere grad få øje på muligheder.

- Jeg tror, problemstillingen bliver, at der kommer til at køre forskellige systemer rundt i de forskellige lastbilmærker, der får egne flådestyringssystemer. Hvis man som vognmand så har en blandet vognpark, har man ikke én løsning. Der vil vi gå ind og lave en aftale med alle producenterne. Jeg tror ikke, vi kommer til at sælge hardwaren længere – men til gengæld licenserne og abonnementerne til systemet – så vognmændene kan benytte de forskellige mærker i ét samlet system. Vi skal i fremtiden ikke leve af hardwaren, men af softwaren, siger Preben Rasmussen.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 7/2019).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109