Femern-spaden i dansk jord
Entreprenørerne kan inden længe putte spaden i den lollandske muld og påbegynde anlægsarbejdet til Femern Bælt-forbindelsen.
Det fortæller Transportministeriet tirsdag formiddag, der med en enig forligskreds i ryggen – bestående af V, LA, K, S, DF, RV og SF - aftalte igangsætningen af anlægsarbejdet på dansk side, efter Femern A/S 6. februar modtog den underskrevne tyske myndighedsgodkendelse til tunnelen.
Ifølge Transportministeriet forventes der dog, at der vil blive indgivet klager over godkendelsen til Forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland. Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen.
- Tiden er nu inde til at indlede anlægsarbejdet med tunnelen under Femern Bælt. Jeg er derfor glad for, at vi i dag har besluttet at starte anlægsarbejdet på dansk side. Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet., siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Femern A/S vil nu indlede forhandlinger med de to entreprenørkonsortier om at starte følgende anlægsaktiviteter på dansk side: Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn, etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn, etablering af tunnelportal på Lolland, etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter, bestilling af særligt marint udstyr samt øvrige, mindre forberedende arbejder.
Femern A/S forventer, at de første aktiviteter vil kunne starte i løbet af efteråret 2019.