110 mia. til nye veje og tog
Splinternye motorveje og banestrækninger, indkøb af nye tog samt opgraderinger og udvidelser af en række motorvejsstrækninger og statsveje.
Det er blandt initiativerne i den nye infrastrukturplan 2030 ”Aftale om et sammenhængende Danmark”, der er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og som parterne præsenterede ved et pressemøde i Transportministeriet onsdag formiddag. Aftalen om fremtidens veje og baner indeholder en lang række infrastrukturprojekter, der skal sættes i gang i perioden fra 2021 til 2030.
I alt afsættes der 112,7 mia. kr. frem mod 2030, der fordeler sig på investeringer i baneområdet på 51,2 mia. kr., mens der afsættes 61,2 mia. kr. til vejene.
Ud over Kattegatforbindelsen, der er i sin indledende fase, er det især etableringen af Tredje Limfjordsforbindelse, ny Midtjyske Motorvej mellem Haderslev og Give, ny jernbane over Vestfyn samt Kalundborgmotorvejens og Frederikssundsmotorvejens tredje etaper, der er interessante set med transportbriller.
Herudover kommer naturligvis investeringerne til forbedringer og udvidelser af en række centrale infrastrukturknudepunkter over hele landet. Blandt andet er der indgået aftale om udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N samt mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S – i begge tilfælde fra 4 til seks spor, samt udvidelse af E20 syd om Odense. På Sjælland udvides Hillerødmotorvejen M3 til Ring 4, mens Hillerødmotorvejen opgraderes og Motorring 3 får øget kapacitet.
På jernbaneområdet er de kommende år især præget af tre store projekter: Udrulning af signalprogrammet, elektrificeringen i Østjylland mellem Fredericia og Aalborg samt elektrificering af Nordvest-banen mellem Roskilde og Holbæk/Kalundborg og endelig DSB’s indkøb af ”Fremtidens Tog”, der skal levere nye driftsstabile standard el-tog til de danske togpassagerer.
- Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt, ligesom det er irriterende for den enkelte trafikant at spilde tiden i lange bilkøer. Trængslen vil kun vokse i fremtiden, hvis ikke vi gør noget nu. Derfor vil vi investere mere i vores vejinfrastruktur, og med den nye aftale sætter vi eksempelvis gang i vigtige og nødvendige udvidelser af landets mest belastede motorvejsstrækninger, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti:
- For Dansk Folkeparti er det afgørende, at Danmark hænger sammen. Derfor har det været vigtigt for os at prioritere både skinner og asfalt. På den måde investerer vi bredt i fremtiden for flest mulige danskere, der hver dag begiver sig ud på vejene i bil eller på cykel eller som tager den offentlige transport. Vi har prioriteret realisme og nærhed. Realisme i forhold til økonomien og nærhed i forhold til at sikre, at hele Danmark prioriteres med denne aftale. Vi har ikke kun disponeret penge til nye skinner og nye veje. Vi afsætter også 1,9 mia. kr. ekstra til vedligehold af de veje, vi allerede har. Så færre oplever huller og urimelige ujævnheder i fremtiden, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.
Ifølge finansminister Kristian Jensen giver den nye infrastrukturplan et mere sammenhængende Danmark.
- Med planen får vi 450 kilometer mere vej - nye veje eller udbygninger af eksisterende veje. Det skal være med til at binde Danmark bedre sammen. Vi har prioriteret nye investeringer i alle dele af landet, så det bliver lettere at være dansker, når man skal transportere sig hurtigere til og fra arbejde og besøge familie og venner rundt omkring i Danmark. Desuden har vi sikret en god balance mellem bedre kollektiv trafik og flere veje, så det bliver lettere og hurtigere at komme frem både med tog, i bil og på cykel, siger Kristian Jensen.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov:
- Velfungerende infrastruktur er afgørende for, at de private virksomheder kan skabe vækst i hele Danmark. For trængsel på vejene går både ud over virksomheders produktivitet og konkurrenceevne, når medarbejdere såvel som varer sidder fast i trafikken. Med den nye aftale laver vi derfor vigtige investeringer i den trafikale infrastruktur til gavn for danskerne og dansk erhvervsliv. Ikke mindst sætter vi ind med nye investeringer i hovedstadsområdet, hvor vi har nogle af de allermest belastede vejstrækninger i Danmark, siger Rasmus Jarlov.