Brexit - handel som usædvanligt
Hvad er de handels- og transportmæssige konsekvenser for danske virksomheder, når Storbritannien forlader EU 29. marts - uagtet om det bliver en hård eller blød brexit? Hvad enten der bliver tale om en aftaleløs skilsmisse eller en separation med vedtagne spilleregler, bliver konsekvenserne store.
En hård brexit vil koste penge, arbejdspladser, told- og grænsemæssig armod og en sandsynligvis besværligere handelssituation – på begge sider af Nordsøen og Den Engelske Kanal. I hvert fald en rum tid.
Men der er tilsyneladende lys for enden af Eurotunnellen, for der vil danne sig en ny handelsmæssig virkelighed mellem EU og UK, der bliver en ”new normal”, som de berørte parter kan og skal vænne sig til.
Det var i hvert fald nogenlunde den optimistiske udgangsreplik, der synes at være konsensus om, da tæppet gik ned for konferencen ”Brexit – business unusual”, der fandt sted i går på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, og som var arrangeret af MDC, Maritime Development Center.
Moderator på dagen var MDC’s Niels Vallø og listen af oplægsholdere talte blandt andre DFDS’ Route & Terminal director Lars Hoffmann, Jesper Bank – salgsdirektør i Esbjerg Havn, George Morrison – PA-chef hos Arla, Maren Holm Johansen fra Toldstyrelsen og Marc Holland – deputy head of mission hos Den Britiske Ambassade i Danmark.
Sidstnævnte orienterede om den seneste politiske situation i Storbritannien, og den britiske embedsmand mere eller mindre forkastede muligheden for, at den britiske befolkning vil få mulighed for at få en ny afstemning om EU-medlemskab.
- Jeg tror ikke, en ny afstemning vil fungere i UK-kontekst. Måske har befolkningen flyttet sig, men den har talt. En ny afstemning vil også kunne risikere at skabe splid blandt befolkningen, i en tid hvor det er nødvendigt at stå sammen, sagde Marc Holland.
Han tilføjede, at det er svært at rådgive britiske virksomheder på et fremtidsscenarie, ingen endnu kender.
- Men fra ambassadens side rådgiver vi danske virksomheder, der handler med Storbritannien, til at følge Dansk Erhvervs tjekliste og at studere Udenrigsministeriets brexit-portal, lød det fra Marc Holland.
Læs meget mere om, hvordan blandt andre DFDS og Arla forholder sig til en aftaleløs brexit i næste udgave af Transport Tidende.