DSV ruster kunder til Brexit
Det har altid været god forretningslatin, at være forberedt på fremtiden. Det gælder naturligvis også i transport- og logistikgiganten DSV A/S, hvor forberedelserne til Storbritanniens udtræden af EU – med eller uden aftale – har fået særlig opmærksomhed i det sidste halve års tid. En indsats, der ifølge DSV’s oplysninger til Transport-Tidende, er blevet intensiveret den sidste måneds tid.
DSV Road A/S understreger, at det ikke er genindførelsen af grænser og toldmure, der giver sved på panden.
- Det er hverdag i DSV, men der er fuld fokus på, at omstillingen kan være svær – og at der vil komme forsinkelser i den forbindelse. Det handler om at være så klar som overhovedet muligt – sammen med kunderne, lyder det fra selskabet.
Uvisheden tynger
Det faktum, at der her i 11. time ikke foreligger en endelig aftale for Brexit, gør ikke opgaven nemmere. Det har forstærket transportkøbernes usikkerhed om den fremtidige samhandel med Storbritannien.
Derfor inviterer DSV nu kunderne til Brexit-seminarer, der gennemgår alle tænkelige scenarier: ’soft deal’, ’hard Brexit’ eller en helt tredje aftale.
Simon Galsgaard, der er adm. direktør for DSV Road A/S, siger om initiativet:
- Nogen vil mene, at det er for tidligt at tale transport og logistik, når en endelig Brexit-aftale endnu ikke er forhandlet på plads. Vi har valgt at gribe det anderledes an og skaber nu et fælles fundament ud fra status quo. Det gør vi bedst ved at tage vores kunder trygt i hånden og fortælle, hvordan vi forbereder os i DSV, og hvordan de kan ruste sig på bedst mulig vis.
Netop det faktum, at en endelig Brexit-aftale trækker i langdrag, har ifølge Simon Galsgaard skabt et vakuum, der givet plads til bekymring og uvished blandt danske virksomheder med interesser i UK:
- Den 29. marts nærmer sig med hastige skridt, og en blanding af uvished og bekymring florerer. Derfor tager vi nu det nødvendige skridt og tilbyder et Brexit-seminar, hvor vores kunder kan få det nødvendige overblik over, hvad de forskellige tænkelige udfald vil have af praktisk betydning for deres forsyningskæde.
Tungere dokumenthåndtering
For danske virksomheder, der i dag ikke allerede handler med tredjelande, vil Brexit betyde nye tider med tungere dokumenthåndtering. Ole Nielsen, der er Manager for DSV’s toldafdeling fortæller:
- Når briterne forlader EU, vil det stille høje krav til en korrekt dokumenthåndtering for at sikre, at transporter ikke forsinkes i toldbehandlingen. Der skal laves udførsler, der stemmer overens med faktura, som igen skal have de rigtige HS-koder og varebeskrivelser påført. Der skal være alle de nødvendige oplysninger til købsfaktura i form af EORI-nummer, toldtarifnummer på alle varer, vægt, varebeskrivelse, oprindelsesland og ikke mindst værdi pr. produkt med valutakode.
Brexit-seminar
DSV har allieret sig med to af landets fremmeste eksperter i told og handelsaftaler, der skal hjælpe med at gennemgå de forskellige tænkelige scenarier for Brexit på kundeseminarerne.
Det er Line Kjær, Partner og advokat i DLA Piper Denmark, har et indgående kendskab til told, moms og afgifter samt bred erfaring i at bistå danske og udenlandske virksomheder med import, eksport og forædling af varer i og uden for EU.
Og Carsten Willemoes, jurist og lektor ved juridisk institut, Aarhus Universitet, med speciale i toldret. Carsten skrev som den første ph.d.-afhandling om toldret i Danmark: Toldskyldens opståen og ophør. Carsten forsker og underviser i en lang række emner indenfor toldretten.