23948sdkhjf

Husk vinterdæk på bilen

Der er stadig rigtig mange danskere, der ikke skifter til vinterdæk, når risikoen for sne, is og slud bliver en realitet. Det viser en undersøgelse foretaget af Rådet for Større Dæksikkerhed samt Dækimportørforeningen, der sidst i januar besøgte hele 35 parkeringspladser 17 forskellige steder i landet og registrerede bilernes dæk.

Rigtig mange kører med sommerdæk i vinterføre

Undersøgelsen dokumenterer desværre, at danskerne ikke er så gode til at vælge dæk, når det drejer sig om vinterkørsel. På en uge, hvor der var vinterføre i Danmark blev dækkene på 7.890 personbiler, som stod parkeret på offentlige parkeringspladser, tjekket. Ti procent af de kontrollerede biler havde sommerdæk på. Hvis man tager det som et billede på, hvordan det står til med resten af de danske biler, svarer det til, at 260.000 af personbilerne på vejene kører rundt på sommerdæk – også i vinterføre. Som nævnt tidligere blev undersøgelsen nemlig foretaget på et tidspunkt, hvor vinteren var sat ind for alvor med sne og frostgrader.

Forskellen mellem liv og død

En del af grunden til, at så mange danskere ser stort på vinterdækkene er, at der ikke er nogen lovmæssige krav om at køre med vinterdæk i Danmark. Det er der i vores nabolande, både i Tyskland, Sverige og Norge skal man tage bestemte forholdsregler, når man bevæger sig ud i vinterføre. Ikke desto mindre er det dokumenteret, at det er vinterdækkene, der står bedst fast på sneglatte og våde vinterveje. At vinterdækkene står godt fast betyder, at de standser hurtigere end sommerdæk, når underlaget er dækket af is, slud og sne. Det kan derfor betyde forskellen på liv og død, hvis ens bil har vinterdæk på.

Vinterdæk mindsker bremslængden

I 2014 lavede FDM en test, der viste, at på en våd vej giver vinterdækkene helt op til 30% kortere bremslængde end sommerdæk. Er vejen snedækket er bremselængden med vinterdæk på bilen mindsket med hele 44% set i forhold til kørsel med sommerdæk. I det perspektiv er det ikke så underligt, at FDM og andre organisationer og virksomheder, der fokuserer på trafiksikkerhed, på det kraftigste anbefaler at skifte til vinterdæk, når vinteren nærmer sig. Det er direkte uforsvarligt at køre på sommerdæk, når der ligger sne på vejen.

Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Der er mange danskere, der er i tvivl om, hvornår de skal skifte til vinterdæk og får det derfor først gjort, når de første gang har sejlet rundt på en snedækket vej til fare for andre billister. Man skal skifte til vinterdæk, når det meldes i vejrudsigten, at temperaturen kan komme ned på fem grader. Så det kan sagtens være i starten af oktober. Man skifter først til sommerdæk igen, når temperaturen igen ligger stabilt over de fem grader – typisk i april.

Hvorfor er vinterdækket bedre i vinterføre?

Et vinterdæk er ganske enkelt bedre til at stå fast på en kold vej, fordi det er lavet at en blødere type gummi end sommerdæk. Når det er koldt bliver sommerdækkenes gummi endnu hårdere og har ikke så godt et vejgreb som det mere fleksible og bløde vinterdæk. Når vejgrebet er bedre mindskes bremslængden som før nævnt betydeligt. Vinterdækket er ligeledes konstrueret helt anderledes end et sommerdæk. Modsat sommerdækkets opbygning med større flader, der er ensartet og dermed sikrer et godt vejgreb på varme veje, er vinterdækket opbygget af lameller, som kan gribe fat i vejens overflade. Lamellerne gør i tillæg, at vinterdækket er ”selvrensende” forstået på den måde, at sne, is og sjap slynges af dækket under kørslen.

Hvordan genkender man et vinterdæk?

På siden af et vinterdæk er der ind i gummiet præget to ikoner og to bogstaver:

  • Ikonerne forestiller et snefnug og et bjerg

  • Bogstaverne er M+S som står for Mud + Snow (På dansk betyder det ”mudder + sne”)

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093