- Vores medlemmer kan håndtere hård brexit
Brancheorganisationen Danske Speditører er fuld af fortrøstning på vegne af medlemmerne, i tilfælde af at Storbritannien ikke opnår en permanent tilknytning til EU’s toldunion og kongeriget således fremover vil være at betragte som et toldmæssigt tredjeland.
Det siger Henrik Beck, politik- og kommunikationschef i Danske Speditører samt sekretariatsleder i Erhvervslivets Kompetencecenter For Told (EKFT):
- Hvis det ender med en hård brexit, hvor man skal foretage fortoldningsarbejde til Storbritannien, som man skal til alle andre tredjelande, så er vi helt trygge ved, at vores medlemmer klarer den situation, for det har de god erfaring med, siger den politiske chef og fortsætter:
- Men det er selvfølgelig at foretrække, at Storbritannien får en permanent tilknytning til EU’s toldunion, for så vil alt være på toldområdet, som det plejer at være, siger han.
Vil mangle toldmedarbejdere
Som brancheorganisation har det dog været en udfordring at rådgive og forberede medlemmerne på en brexit-situation, hvor ingen endnu kender de vilkår, der skal ageres efter, siger Henrik Beck:
- Vores medlemsvirksomheder holder meget nøje øje med situationen, men det er svært at agere, når man ikke ved, hvilke vilkår der bliver gældende. Og det er svært for os at forberede medlemmerne på en situation, man ikke kender, siger han.
I tilfælde af et no-deal scenarie forudser Danske Speditører imidlertid en situation, hvor der rent praktisk kan opstå udfordringer ved de fysiske grænser mellem Storbritannien og EU.
- Der kan opstå praktiske forsinkelser ved de fysiske grænser ved havnene i Den Engelske Kanal, og det kan godt blive meget bøvlet og besværligt, siger Henrik Beck og tilføjer, at Toldstyrelsen mener, at antallet af toldekspeditioner vil stige med 15 procent, hvis UK bliver tredjeland.
- Dermed vil mængden af toldmedarbejdere også stige hos vores medlemmer – alt efter aktivitetsniveauet med UK. Her kan det også blive en udfordring at rekruttere ekstra toldmedarbejdere til den forøgelse af told-aktiviteter, som det kan medføre, siger han.
(Denne artikel er også bragt i brexit-temaet i Transport Tidende nummer 4).