DI udgiver brexit-værktøjskasse
Dansk Industri har offentliggjort et ”Brexit Toolkit”, hvor danske virksomheder kan få råd og vejledning om, hvilke overvejelser de bør gøre for at navigere virksomheden gennem brexit.
Ledelsens opmærksomhed
Den store erhvervsorganisation mener, at brexit bør få den fornødne opmærksomhed på ledelsesniveau, og at hele organisationen bør trækkes på, når brexit-risici skal vurderes.
Det foreslås også, at man kigger kunder, leverandører og samarbejdspartnere over skuldrene, så man kan forudse, hvad der muligvis også rammer ens egen virksomhed. Hvis nødvendigt kan der søges professionel råd og vejledning hos myndighederne.
Man bør desuden sætte sig ind i og forstå de forskellige brexit-scenarier – hvad det betyder, hvis Storbritannien forlader EU uden og med en aftale – og hvordan de forskellige scenarier påvirker egen forretning.
- Tænk især i forsyningskæder, markeder, arbejdsstyrke, regulering, prissætning, systemer, data, told, moms, etc. Evaluer jeres strategier i lyset af de to scenarier og overvej, om strategierne skal justeres. Forsøg om muligt at vende situationen til noget positivt for eksempel ved at gentænke jeres forretning og investere i nye idéer, markeder og lande, lyder det fra Dansk Industri.
Vareflow gennem UK?
Under afsnittet om forsyningskæde kommer DI desuden med en række råd til danske virksomheder, der importerer fra UK, eksporterer til UK eller hvis forsyningskæde til EU går via EU eller omvendt.
DI foreslår, at det undersøges, hvordan told og grænsekontrol mellem EU og Storbritannien kan påvirke selskabets omkostninger, forsyningskæde og overordnede konkurrenceevne, og der rådes til, at man kortlægger vareflowet.
- Kortlæg jeres nuværende vareflow ind og ud af Storbritannien. Hvor er der potentielle udfordringer, som kan betyde, at det bliver relevant for jer at ændre processer og arbejdsgange og forberede jer på øgede udgifter? Ved eksport til tredjelande; vær opmærksom på, at input fra Storbritannien i jeres produkt ikke vil tælle som ”EU-indhold” i forhold til handelsaftaler, som EU har indgået med tredjelande. Vær opmærksom på, om jeres vareeksport/-import til/fra Storbritannien vil blive omfattet af EU's eksport-/importrestriktioner efter Brexit, lyder det fra DI.
Organisationen skriver desuden, at virksomheder bør overveje, hvordan yderligere administrative byrder som følge af toldbehandling vil påvirke omkostninger, leveringstider og priser.
- Forbered jer på varegrænser. Overvej hvor mange ressourcer I potentielt skal bruge på toldbehandling. Er jeres nuværende arbejdsgange og processer indstillet på toldbehandling og grænsekontrol? Og kan I ændre på processerne relativt hurtigt? Har I den rette ekspertise til at håndtere toldbehandling? Er I bekendte med import/eksport deklarationer? Bruger I en fortoldningsagent eller et speditionsfirma til at håndtere toldbehandling på virksomhedens vegne, spørger DI.
Kan man svare nej til ovennævnte, bør man som virksomhed overveje, om det er relevant, lyder det fra organisationen.
(Denne artikel er også bragt i brexit-temaet i Transport Tidende nummer 4).