23948sdkhjf

Danskerne slog rekord på e-handel

FDIH bekymret over unfair udenlandsk konkurrence.

Danskerne fyldte mere ned i den digitale indkøbskurv i 2018 end nogensinde før.

Sidste år handlede vi i alt 197 mio. gange, og det fik det samlede online-forbrug til at lande på 129,3 mia. kr., hvilket var en stigning på 12,8 procent eller 14,7 mia. kr. mod 2017.

Det fremgår af E-handelsanalysen 2018, som FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, står bag.

- Det er et meget flot resultat, som endnu en gang viser, at nethandel er blevet helt naturlig for forbrugerne – hvad enten de skal købe dagligvarer eller rejser, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.

Foreningen udtrykker dog også bekymring, for danskernes forbrug i udenlandske netbutikker vokser hurtigere end forbruget i de danske netbutikker. I 2018 gik 34 procent af alle handler til netbutikker uden for landets grænser.

- Den stigende digitale grænsehandel presser virkelig de danske virksomheder, og hvis det fortsætter, risikerer vi at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet, siger Niels Ralund.

Han understreger, at danske netbutikker ikke har noget imod konkurrence – men det skal foregå på fair vilkår. Han nævner i denne forbindelse netbutikken Wish.com, som ifølge ham er berygtet for at snyde med moms- og toldbetalingen og sælge kopi-produkter.

- Det er saftsuseme svært at konkurrere imod for danske virksomheder, og derfor kæmper vi hårdt for at få politikerne til at sikre fair og lige konkurrence. Konsekvensen er nemlig, at de danske butikker på sigt bukker under, selv om e-handelsforbruget vokser, siger han.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141