23948sdkhjf

DFE: Pæn organisk vækst i 2017

Danske Fragtmænd Express når næsten omsætning på 100 mio. kr.

Med en omsætning på 98 mio. kr. i 2017 noterede Danske Fragtmænd Express (DFE) sidste år en omsætningsvækst på 6,5 procent mod de cirka 92 mio. kr. i 2016.

- Jeg havde sat mig et personligt mål om en omsætning på 100 mio. kr., så jeg er meget tilfreds. Desuden er væksten ren organisk, da vi ikke foretog nogen opkøb i 2017. På bundlinien lavede vi 5,1 mio. kr. i overskud efter skat, og det er i branchen ikke helt ringe, siger Carsten Appelt, administrerende direktør i Danske Fragtmænd Express.

Han tilføjer, at aftalen om opkøb af Erhvervs Transporten godt nok faldt på plads i 2017, men først fik effekt fra januar i år.

DFE’s dna

Danske Fragtmænd Express’ historie startede i 2010, hvor Carsten Appelt fik 1 mio. kr. til at kickstarte Danske Fragtmænds nye drøm om egen kurerafdeling. I mellemtiden har DFE oparbejdet en egenkapital på 12 mio. kr., beskæftiger i dag 34 medarbejdere på afdelingskontorerne i Tilst, Taulov og Taastrup samt salgskontorerne i Herning og Aalborg, og med 170 vognmænd under vingerne løser selskabet i øjeblikket 10.500 transportopgaver om måneden.

Om baggrunden for selskabets succes siger Carsten Appelt:

- Vores dna er at yde den service, der skal til for at gøre det til en fornøjelse at gøre forretning med os. Vi har ingen telefonkøer. Når kunden ringer, får de med det samme en disponent i røret. Derudover gør vi meget for at være lokale, hvorfor vi de senere år har åbnet kontorer i Herning og Aalborg, siger DFE-topchefen.

Han erkender, at tidens tendens handler om, at e-handlerne ude bag skærmene stiller stadigt større krav til leveringstiden, hvilket lægger pres på forsyningskæden – herunder særligt last mile delivery. Han mener dog, at distribution handler om mere end leveringstid.

- Jeg har fået kritik for at tage den for meget med ro, hvad det angår. Men det er svært at leve op til de hurtige leveringstider, man har ikke mulighed for at tilbyde en ordentlig kundeservice, og vi vil hellere holde, hvad vi lover, siger Carsten Appelt

Laver fornuftige opkøb

I 2015 restrukturerede Carsten Appelt DFE, der indebar, at han fjernede nogle af forretningsområderne – eksempelvis flyttebilerne.

- De områder var ikke en del af den kerneydelse, vi gik i luften for at tilbyde. Der var for meget toplinje, for lidt bundlinje og for meget administrativt besvær. Siden da har vi lavet ren kurer- og ekspreskørsel, siger han og tilføjer, at det med at opkøbe andre virksomheder ikke ligger ham og DFE fjernt.

- Vi købte et par virksomheder i 2010 og Road Runner i 2015, så det er ikke uvant for os. Vi får ret ofte henvendelser, og vi er altid klar til at kigge på efter fornuftige opkøb, siger han og fremhæver især overtagelsen af Erhvervs Transporten, der kom under DFE’s vinger med virkning fra årsskiftet.

- Erhvervs Transporten opsøgte mig i efteråret 2017, hvorefter vi havde et par møder og blev enige om opkøbet. Det har været et ovenud positivt samarbejde. Der har selvfølgelig været nogle startomkostninger. Den lavede underskud i januar, men i februar, marts og april er den gået i overskud, siger Carsten Appelt, der ved slutningen af interviewet desuden afslører detaljer om sin egen professionelle fremtid:

- Jeg startede i Danske Fragtmænd for 28 år siden. Jeg har bestridt flere direktørstillinger, inden jeg fik ansvaret for at starte Danske Fragtmænd Express op i 2010. Men nu trækker jeg mig tilbage. Jeg er blevet opfordret til at fortsætte, men jeg vil gerne stoppe, når jeg er 67, så jeg kan få tid til at dyrke mine interesser, som er camping og sejlads, lyder det fra Carsten Appelt.

Direktøren tilføjer, at tiden fra nu og indtil 1. april 2019 er en overdragelsesproces, men at hans afløser endnu ikke er fundet.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093