23948sdkhjf

Rasteplads-fata morgana

En måned til 25-timer-regel uden udsigt til alternative lastvogns-rastepladser.

Transportminister Ole Birk Olesens fromme liberale håb om en opblomstring af private rasteplads-alternativer, hvor lastvognschauffører kan afholde deres lovpligtige weekendhvil på 45 timer, er tilsyneladende langt fra realisering.

Lastvognsforhandleren Lastas, der råder over egnede motorvejsnære arealer, har endnu ikke formået at tiltrække investorer.

Dermed ser det ud til, at lastvogne og chauffører fra 1. juli – hvor den nye stærkt omstridte tidsbegrænsede parkering på maksimalt 25-timer på statens 90 rastepladser langs motorvejene, der kolliderer med køre- og hviletidsreglerne om et ugentligt weekendhvil på 45 timer – vil stå uden tilstrækkelige og rimelige alternativer. Nøjagtigt som forudsagt af kritikere af den korte implementeringsperiode for det reelt meget drastiske indgreb i den operative drift af væsentlige dele af vejgodstransporten.

Direktør Mogens Therkelsen har i et læserbrev i Jyske Vestkysten kritiseret den nye tidsbegrænsede lastvognsparkering og transportministerens brug af ordret ”campering” om lastvognschaufførernes lovpligtige weekendhvil.

”Når transporterhvervet er utilfreds med de nye restriktioner på rastepladser, som et flertal i den siddende regering er blevet enige om sammen med DF, så skyldes det, at det er påbudt vort erhverv og medarbejdere at holde lovmæssige hvilepause på forskellige tider af døgnet og ugens dage, så derfor strider det direkte mod lovgivningen, når man vil lave restriktioner, som er kortere end lovgivningen foreskriver,« skriver Mogens Therkelsen.

Han påpeger også, at udenlandske lastvogne – nøjagtigt som danske – betaler afgifter, hvorfor staten også er forpligtet til at sørge for de fornødne rastepladsforhold til lastbiler og chauffører uanset nationalitet.

Campering

Transportminister Ole Birk Olesen afviser kritikken fra Mogens Therkelsen i læserbrev.

Ministeren hævder, at statens rastepladser skal forbeholdes lovpligtige korte og mellemlange hvil. Det lovpligtige 45-timers weekendhvil, mener ministeren må afholdes andre steder.

Ole Birk Olesen undlader bekvemt, at forholde sig til den åbenlyse konflikt mellem køre- og hviletidsreglernes krav om et 45-timers weekendhvil og 25-timers p-begrænsningen. En konflikt, som EU’s transportkommissær Violeta Bulc har betegnet som i strid med grundlæggende juridiske principper for lovgivning.

»Derudover fastlægger en dom ved EU-domstolen, at chaufførerne ikke kan afholde deres lange ugentlige hvil i lastbilen, og der er som bekendt ingen overnatningsmuligheder på rastepladserne. Så det giver slet ikke mening at tillade lastbiler at langtidsparkere på statens motorvejsrastepladser,« skriver Ole Birk Olesen.

Det for regeringen bekvemme figenblad fra EU-domstolen, der først forelå lige før jul sidste år – der ændrer en mange årtier gammel praksis om at chaufførerne overnatter i lastvognen – udgør en stor udfordring for hele den europæiske transportbranche. Der er simpelthen ikke den fornødne infrastruktur til rådighed i form af sikrede lastvognsrastepladser kombineret med hotel-faciliteter for chaufførerne.

Lande som Belgien, Frankrig og senest Tyskland har inden for de senere år indført krav om weekendhvil uden for førerhuset. Et krav – der lige som den kommende danske 25-timers regel – er motiveret i et ønske om at begrænse østeuropæiske lastvogne og chaufførers markedsadgang. Det har øst-vognmænd og deres chauffører hidtil klaret ved at sende deres vogntog til andre EU-lande, når de skulle afholde weekendhvil.

Denne praksis er naturligvis ikke holdbar. Men så længe, der ikke er en rastepladsinfrastruktur med hotel-faciliteter til rådighed – og det ved alle i bedste fald vil tage adskillige år at realisere – befinder store dele af transportbranchen sig i en umulig situation, hvor det omtrent er umuligt at overholde reglerne uden reelt at forværre chaufførernes hvileforhold og sikkerhed.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156