23948sdkhjf

Jo mere data, jo bedre…

DHL: Alle aktører bør bidrage mest muligt til data-grundlaget for risiko-analyser.

DHL’s Life Science & Healthcare konference et indblik i mulighederne ved analyse af Big Data.

Her har DHL udviklet en særlig ”efterretnings”- motor – Risk Intelligence Engine, der  angiveligt tillader en endnu mere robust risikovurdering. Det avancerede værktøj gør det også lettere at identificere de grundlæggende årsager til risici i alle led forsyningskæden på de forskellige handelsruter.

- Risk Intelligence Engine gør det muligt at bore ned til roden af de risici, der findes i kølekæden. Det bliver muligt at udpege helt specifikke årsager og it-løsningen giver et visuelt overskueligt overblik, hvor det blandt andet er muligt at samle alle risici i en bestemt kategori, risiko-årsager og lokationer, hvor risici bør mindskes –eksempelvis en specifik lufthavn, eller et specifikt ben på ruten, forklarede Federico Lupp.

Han fortalte, at en af de store udfordringer for udnyttelsen af Big Data, er forskelle i de data, der er tilgængelige fra land til land.

- Vi kan ikke foretage risiko analyse uden data. Men der er stor forskel på hvor mange og hvilke data, der er tilgængelige fra land til land, kunde til kunde og underleverandør til underleverandør.

Her kan Risk Intelligence Engines i dag bore ned i de tilgængelige data – trods forskelle – og finde de grundlæggende årsager. Finder man de svage led, bliver det langt lettere at finde konkrete løsninger på de risikoudfordringer, der findes i transport-ruten, forklarede Federico Lupp.

Data-blufærdighed

Han fastslog samtidig, at forskelle i data-kvaliteten er en udfordring, som bør løses, fordi det er i alle aktørers interesse.

- Vi kan komme rigtigt langt, med de data vi selv registrerer i vores logistiksystem. Men hvis kunder og underleverandører bliver bedre til at dele deres data, så bliver vi endnu bedre til at spotte de svage led. Men det at dele ud af data er ikke noget, der er let for virksomhederne.

Men overordnet set er der er store gevinster for alle aktører i forsyningskæden, hvis alle bidrager mest muligt til data-grundlaget, sluttede Federico Lupp.

Læs mere fra DHL's Life Science konference her:

https://transporttidende.com/artikler/it-c52/digitale-smaa-graa-i-koelekaeden-p47841

https://transporttidende.com/artikler/logistik-c26/nye-standarder-for-pharma-logistik-p47843

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079