23948sdkhjf

Havnekonferencen godt fra land

Danske Havnes Havnekonference 2018 i Esbjerg.

Danske Havne lagde i går tirsdag fra land med Havnekonferencen 2018, der denne gang finder sted i den store vestjyske offshore-hovedstad Esbjerg.

De over 200 gæstende havneprofessionelle fra ind- og udland startede dagen med en havnerundfart med bus, der gav et imponerende indblik i, hvorfor den vestjyske havn, med nogle af verdens største vindmølleproducenter Siemens og Vestas som faste lejere, er førende i verden inden for håndtering og udskibning af vindmøller.

Naceller og tårne i snorlige lange rækker på de esbjergensiske kajarealer vidner om, at en dansk erhvervshavn i dag ikke behøver masser af tungt gods over kaj og en stor godsomsætning for at drive sund forretning. Fremtiden er grøn og blæsende, og den forretning har man været heldig og dygtig til at gøre sig førende indenfor i Esbjerg.

I læ for den stærke vestenvind i byens Musikhuset blev årets konferencedeltagere budt velkommen af Esbjergs borgmester - Jesper Frost Rasmussen og Ole Ingrisch – havnedirektør i Esbjerg og formand i Danske Havne.

Mest imødeset var nok oplægget af transportminister Ole Birk Olesen, og mange havde måske håbet på, at transportens førstemand ville gøre forsamlingen klogere på anbefalingerne fra regeringens særlige ekspertudvalg, der skal komme med forslag til revision af havneloven. Ole Birk Olesen måtte dog skuffe med, at han først modtager anbefalingerne i uge 16 og at de herefter skal drøftes i forskellige instanser, før der kan præsenteres noget konkret til et eventuelt lovforslag.

Det skulle således vise sig, at oplægget af Morten Thorball, COO og partner i konsulentbureauet Struensee & Co., blev dét, der skabte mest debat på konferencens førstedag, og som fik vandstanden til at stige til op over kajkanten hos flere af konferencegæsterne. Morten Thorball og Struensee & Co. står nemlig blandt andre bag den analyse af havnesektoren, som Transportministeriet igangsatte til brug for ekspertudvalgets arbejde.

Blandt andet lød det fra konsulenten, at det kan se ud til, at der foretages for store investeringer rundt om i de danske havne, og at kommunalbestyrelserne i nogle kommunale selvstyrehavne mangler professionelle kompetencer til at træffe beslutninger om store havneudvidelser.

Det stødte blandt andre Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune, der følte sig pikeret over oplægget og tilsyneladende ikke mener, rapporten bidrager med særlig meget.

Læs meget mere om den store havnekonference i næste udgave af Danmarks Transport Tidende, der i næste nummer udkommer i en Havn XL version.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062