23948sdkhjf

Rederier: Drop EU-kvoter i skibsfarten

Fokus bør være på IMO-arbejdet, lyder det fra Danske Rederier.

Det er endnu ikke lykkedes Europa-Parlamentet og EU’s medlemslande at komme i mål med en aftale om EU’s CO2-kvotehandelssystem (ETS) for perioden 2021-2030, der har som formål at nedbringe emissioner i energiproduktion og i industrien.

Europæisk skibsfart er stadig spil til at blive underlagt EU-regulering, men i kraft af at en del af skibsfarten er global, mener Danske Rederier, at skibsfart skal reguleres globalt og ikke på EU-plan. Brancheorganisationen mener, at det i stedet vil være gavnligt for branchen at vente på det strategiudspil, der er i vente fra IMO’s miljøkomite, og som forventes at være klar i 2018.

Ikke alle IMO-medlemslande har været lige flittige til at samarbejde med IMO i processen, mener Danske Rederier, der derfor opfordrer til, at den slendrian ikke skal lægge den europæiske skibsfart til last.

- Faktum er, at de danske og europæiske rederiers indspil til IMO-forhandlingerne er mere ambitiøse end en række af IMO’s medlemslandes. Det er ikke industrien, der er stopklods her. Derfor opfordrer vi endnu engang til, at EU accelerer sit klimadiplomati og rækker ud til de fodslæbende lande i stedet for at true med at gøre skade på sin egen industri. Tænk hvad vi kunne have opnået af globale resultater det sidste års tid, hvis vi havde valgt den vej, siger Casper Andersen, EU-chef i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047