23948sdkhjf

Megatrends og oversvømmede kældre

DI's Transportens Dag 2017.

(Bragt i Danmarks Transport-Tidende nr. 18).

På Transportens Dag kunne man både blive klogere på, hvordan fremtidens transport-virkelighed kommer til at se ud, samt hvilke erkendelser man som højtstående efterretningsmand kan nå frem til, når man stor i kloakvand til knæene i en oversvømmet kælder.

Der var oplæg af meget forskellig art og for enhver smag, da Dansk Industri Transport arrangerede Transportens Dag 2017, der fandt sted i DI’s store domicil på H.C. Andersens Boulevard i centrum af København.

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, havde som vært og ordstyrer samlet en interessant og veloplagt flok af oplægsholdere – heriblandt transportens førstemand, transportminister Ole Birk Olesen. Eneste skår i glæden på konferencen var den politiske spørgetime, der tørstede efter tilstedeværelse fra oppositionspartierne, som en tørlagt lastbil efter diesel.

Fremtiden er ung og digital

Frank Madsen, partner i PA Consulting, stod for dagens første oplæg, der handlede om de såkaldte megatendenser, og hvordan vi som samfund og virksomheder kan forvente, at disse får indflydelse på fremtidens transportbranche.

Hovedbudskabet fra Frank Madsen var, at begrebet Mobility as a Service (MaaS) er kommet for at blive. Begrebet gør sig mest gældende inden for persontransport, men kan til en vis grad også overføres til godstransporten. MaaS går i ultrakorte træk ud på, at fremtidens forbrugere forventer enklere og mere personificerede transportløsninger, der kan planlægges og afregnes for med et snuptag på mobiltelefonen eller med en hvilken som helst anden digital enhed.

Frank Madsen kogte fremtidens megatrends ned til fire overordnede punkter: Et mere individuelt behov for transport, en mere dominerende teknologi, et skifte i den økonomiske vækst fra vest til øst samt en mere urban fremtid. Et kig ind i den nærmeste fremtid, som tilhørerne måske kunne have gavn af at tage med sig i overvejelserne, når strategierne for de kommende år skal lægges.

En af metoderne til bedre at kunne komme fremtidens digitale krav og tendenser i møde er blandt andet ved at ansætte personale, der ikke kan huske tiden før internettet. Således fik Transportens Dag også besøg af Daniel Birkholm, stifter af selskabet Companyoung, der hjælper virksomheder med at blive bedre til at rekruttere unge. Blandt andet kan det hjælpe virksomheder at sætte sig ind i, hvilke kriterier unge mennesker anser som vigtige i et job, samt gøre en større indsats ud af at ”tale de unges sprog” i rekrutteringsprocessen, lød det eksempelvis.

På forkant med cybertrusler

Interessant var også oplægget af Thomas Lund-Sørensen, chef for Center for Cybersikkerhed hos Forsvarets Efterretningstjeneste, der med både humor og alvor forsøgte at trænge igennem til den fremmødte transportbranche om vigtigheden af at være godt rustet i tilfælde af cyberangreb, som danske og udenlandske virksomheder desværre er ramt alvorligt af for tiden.

Thomas Lund-Sørensen drog paralleller til sin egen kælder, der for et par år siden var udsat for oversvømmelse med store skader til følge. Efter hændelsen traf han de nødvendige forebyggende foranstaltninger, hvilket medførte, at skaderne var minimale, da samme kælder for kort tid siden igen blev oversvømmet.

På samme måde er det vigtigt, at også virksomheder sørger for at være på forkant, hvis der en dag skulle ske et cyberangreb, lød det fra efterretningschefen:

- Traditionelt er der desværre ikke fokus på risikoen for cybertrusler. Men I skal erkende, at der er en cybertrussel og træffe de nødvendige forebyggende foranstaltninger, og det betyder, at I måske skal ud og foretage investeringer, lød det indtrængende fra Thomas Lund-Sørensen, der endda tilføjede, at særligt transportbranchen er udsat.

- Jeres branche er særligt udfordret, for det gør sig gældende for mange af jer, at I er gamle virksomheder med gamle systemer. Flere af jer vokser via opkøb af andre virksomheder. Det betyder også, at I arver nye it-systemer. Derfor afhænger jeres sikkerhed pludselig af andres sikkerhed. Mange af jeres underleverandører og forretningskontakter har måske også adgang til jeres netværk, sagde Thomas Lund-Sørensen.

Skulle de nævnte argumenter ikke have vundet indpas hos ”de gamle” transportvirksomheder, appellerede Thomas Lund-Sørensen til selskabernes pengepung:

- Sikkerhedsforanstaltninger kan også bruges som konkurrenceparameter. Både fordi hackerne vil forsøge sig andre steder, hvis det er for svært, men også fordi, kunderne så måske vil vælge jer, hvis de får en sikrere levering, sagde han.

Mangelfuld spørgetime

Med Kristian Pihl Lorentzen og Villum Christensen fra henholdsvis regeringspartierne Venstre og Liberal Alliance som eneste deltagere i spørgetimen blev der ikke meget politisk debat over konferencens sidste arrangement, der således i høj grad savnede deltagelse fra et enkelt eller to af oppositionspartierne.

Det helt store tema blev forslaget om takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen, der i medierne både har modtaget ris og ros hos branchens aktører.

For de, der ikke har så meget til overs for forslaget, har bekymringen især gået på, at en billigere tur over den store bro vil betyde, at den i forvejen tilsandede trafik på fynske E20 blot forværres. Et argument, som Kristian Pihl Lorentzen godt kan følge.

- Jeg kan godt forstå dem, der peger på, at der kan være en udfordring med, at det kan skabe mere trafik på vejene. Men det er jo også meningen, at vi skal have de seks spor på E20, og jeg synes, at en takstnedsættelse på 25 procent er afbalanceret, lød det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Ifølge Michael Svane blev alle Folketingets transportordførere inviteret til Transportens Dag, men ud over Kristian Pihl Lorentzen og Villum Christensen havde ingen mulighed for at deltage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062