23948sdkhjf

Folketingsflertal for udlæg i hele vogntoget?

DTL: Flertal for udlæg i hele vogntoget er milepæl i kampen mod social dumping.

DTL-Danske Vognmænd er endog meget tilfredse med, at et flertal i Folketinget – uden om regeringen – at gøre udlæg i hele vogntoget muligt.

- Det er en milepæl i opgøret med social dumping, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL – Danske Vognmænd.

Han har kun ros til overs for klare meldinger fra Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.

- Lykkes dette flertal med at finde en model for at gøre udlæg i hele vogntoget, så kan det blive et vendepunkt i kampen mod social dumping. For det vil tvinge transportkøber til at sikre sig, at forholdene omkring transporten er i orden. Dermed bliver ansvaret for bilens stand, løn- og arbejdsvilkår, overholdelse af køre- hviletidsregler osv. ikke bare noget man kan sparke nedad til den rumænske chauffør på én eller anden rasteplads i landet. For varerne skal frem, og så står der altså værdier for hundredetusinder eller millioner i rabatten. Jeg tænker, at det nok skal hjælpe på viljen til at tage et medansvar for at få tingene frem, siger Erik Østergaard.

Nummerpladescannere m.m.

Det er i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B103, at spørgsmålet om udlæg i hele vogntoget igen er kommet frem. Forslaget handler om indførelse af permanente nummerpladescannere ved grænsen og på udvalgte transportknudepunkter, om højere bøder til speditører og vognmænd for deres chaufførers overtrædelser af køre-hvile-tidsbestemmelserne, om indførelse af tidsbegrænset parkering på rastepladser.

Flertallet konstaterer endvidere, at der i dag er en udfordring i transportsektoren med udenlandske vognmænd eller speditører, der efter udstedelse af bøde rekvirerer en ny trækker uden at betale bøden.

Og endelig altså om, at flertallet vil se nærmere på muligheden for at gøre udlæg i hele vogntoget, så både trækker og trailer/anhænger kun udleveres, når bøden er betalt, eller uregelmæssigheden er bragt i orden.

Not so fair trade

- Jeg har et ret usentimentalt forhold til dem, der lukrerer på social dumping. Sagen er, at mange virksomheder og transportkøbere taler om børnearbejde, om økologi, fair trade og alskens mærkningsordninger. Men når det kommer til fair transport og deres eget medansvar for, at varer er transporteret under ansvarlige og ordentlige forhold, så rækker viljen ikke så langt. Og derfor er dette forslag, og arbejdet med at finde en model for at tage udlæg i hele vogntoget, et vigtigt skridt på vejen til at minde om ansvar og ordentlighed fra produktion til kunde, fastslår Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063