23948sdkhjf

OK med grønne transporter

ITD: Kræver dog fælles europæiske regler.

ITD ønsker en grønnere vejgodstransportsektor, men en sådan udvikling forudsætter politiske tiltag i EU. Politiske EU-krav kan lægge et pres på teknologiudviklingen og bidrage til en yderligere reducering af CO2-udledningen.

CO2-udledningen for biler, boliger og bønder skal samlet reduceres med 39 procent i Danmark frem mod 2030. Danmark skal med al sandsynlighed leve op til særligt høje klimakrav for den ikke-kvotebelagte sektor. ITD er åben for, at det kan være nødvendigt med politiske tiltag. Men det kræver, at kommende lovgivning er udgiftsneutral for transport- og logistikvirksomhederne og sikrer lige konkurrencevilkår for alle.

- ITD’s medlemsvirksomheder er meget åbne over for en grøn omstilling, og vi vil som transportbranche også gerne tage ansvar. Men omstillingen skal komme fra EU, så det er muligt at reducere udledningen fra det enkelte køretøj, uden at danske virksomheder stilles dårligere, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk konsulent i ITD.

Fælles spilleregler

ITD deltog onsdag den 27. september 2017 på en konference arrangeret af Nordisk Ministerråd og den grønne interesseorganisation Transport & Environment. På konferencen blev der præsenteret en lang række forslag til, hvordan de europæiske lande kan reducere CO2-udledningen i den tunge vejtransport.

- Fælles spillerregler på tværs af Europa vil sikre, at danske transport- og logistikvirksomheder fortsat kan konkurrere med deres udenlandske kollegaer. Derfor er vi eksempelvis positivt indstillede over for kommende EU-CO2-standarder på lastbiler, som skal bidrage til en hurtigere teknologisk udvikling af brændstofeffektive lastbiler, siger Lasse Kristoffersen, der tilføjer, at udgifterne til nye lavemissionslastbiler ikke må overstige potentielle besparelser på brændstofforbruget massivt.

Marginer tæller 

- Transport- og logistikbranchen er kendetegnet ved, at indtjeningen sker på marginen, hvilket den kommende lovgivning på klimaområdet bør afspejle, og endnu vigtigere må den ikke skabe ulig konkurrence i EU. Det har vi også af flere omgange påpeget over for EU-Kommissionen, regeringen og andre relevante samarbejdspartnere, siger Lasse Kristoffersen.

ITD oplever, at vejgodstransportbranchen gennem mange år har arbejdet intensivt på at nedbringe transporternes påvirkninger af klima og miljø. Blandt andet ved at mindske brændstofforbruget og CO2-udledningen ved at tage de nyeste teknologier og metoder i brug til at optimere transporterne og logistikken.

Det forventes, at EU-Kommissionen præsenterer sit udkast til CO2-standarder på lastbiler primo 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063