23948sdkhjf

Erhvervslivet øjner nye muligheder

Øget protektionisme i Afrika vækker dog bekymring.

International handel er afgørende for en lille åben økonomi som den danske – og ikke mindst for dansk søfart. Handelen trues nu af ønsker om nationalisering og andre former for protektionisme på flere afrikanske markeder.

I slutningen af november mødes EU med regeringsledere og statsoverhoveder fra en lang række afrikanske stater til det femte EU-Africa Summit for blandt andet at snakke om den globale handels rolle for de afrikanske økonomier. Danske Rederier ønsker i den forbindelse større forpligtigelse fra de afrikanske regeringsledere i deres forhandlinger med EU på handelsaftaler, når det drejer sig om markedsadgang for den maritime sektor.    

Samspil i fokus

Med den danske regeringens udviklings – og udenrigspolitiske strategier som bagtæppe, afholdt Danske Rederier og Landbrug & Fødevarer onsdag eftermiddag et seminar med fokus på, hvordan handel og bæredygtig udvikling kan gå hånd i hånd. 

Samspillet mellem det private erhvervsliv og den offentlige sektor var under luppen denne onsdag, hvor der var der bred enighed om, at det er den dobbelte bundlinje - en positiv udvikling i både forretning og bæredygtighed - der skal være en drivkraft fremadrettet.  Det støtter den danske minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs op omkring:

- Med regeringens udviklingspolitiske- og humanitære strategi har vi øget fokus på fremme af vækst og bæredygtig udvikling gennem partnerskaber mellem udviklingsorganisationer, erhvervsliv og den offentlige sektor. Dagens arrangement stiller skarpt på de muligheder, der er for dansk erhvervsliv i udviklingslande – herunder særligt i Afrika. Dansk skibsfart og den danske fødevareklynge er gode eksempler på sektorer, som kan bidrage til bæredygtig udvikling samtidig med, at der skabes vækst og beskæftigelse både i Danmark og i Afrika, siger hun.

Dansk skibsfart er i dag Danmarks mest globaliserede erhverv med over to tredjedele af eksporten uden for EU’s grænser – heraf over 10 procent til det afrikanske kontinent, som har potentiale til langt mere.

Kan koste dyrt

- Det kan derfor koste Det Blå Danmark dyrt, hvis en lang række afrikanske markeder vælger at lukke sig om sig selv og sætte handelsbarrierer op for globale eksportvirksomheder som skibsfarten, fortæller adm. direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen.

- Vi ser desværre i højere grad end tidligere de afrikanske økonomier vælge protektionisme som værktøj til at fremme nationale økonomiske interesser. Det er en kedelig udvikling, som vi gerne ser EU italesætte i det kommende dialogmøde med de afrikanske regeringsledere. Søfarten har potentiale til at koble de afrikanske økonomier op på den globale værdikæde og dermed øge velstanden til gavn for den lokale befolkning, siger hun.

Med afsæt i at kombinere redskaberne i de handelspolitiske og udviklingspolitiske værktøjskasser, slog generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen et slag for betydningen af samhandel og vigtigheden af, at der skabes muligheder for en voksende yngre generation af afrikanere.

Unge mangler job

- Vækst og samhandel skal bidrage til skabe muligheder for den store ungdomsgeneration i Afrika, som hungrer efter job, rettigheder og medbestemmelse. For uden muligheder for mennesker får vi mere ustabilitet og usikkerhed. I Danmark har vi været gode til at samarbejde om at væksten kommer alle mennesker til gode og de erfaringer ser jeg gerne at vi – danske virksomheder og det danske civilsamfund - bringer med ind i samhandlen med Afrika, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078