23948sdkhjf

Stiller skarpt på svovlkravet

Håndhævelse af svovlkrav i fokus på svensk søfartsmesse

Danske Rederier er på pletten i denne uge, når den største søfartsmesse- og konference i Sverige løber af stablen på den lille ø Donsö. Øen er kendt for sine rederier – herunder også flere rederier, som sejler under dansk flag. Ikke desto mindre var det imponerende, at DSM2017 samler langt over 1.000 personer fra den svenske søfartsbranche, herunder godt 100 rederier. De er sat i stævne på Donsö for at drøfte aktuelle udfordringer for erhvervet, inspicere nye produkter og netværke på tværs af interessefelter.

Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, var tirsdag eftermiddag på hovedscenen sammen med Pia Berglund, Executive Vice President, fra den svenske rederiforening. De to organisationer – som også deler stand på messen – satte fokus på udfordringerne med håndhævelse af de kommende skærpede krav til skibes svovludledning. FN’s søfartsorganisation, IMO har vedtaget, at fra 1. januar 2020 ændres de globale regler, så skibes svovludledning maksimalt må være 0,5 % sammenholdt med 3,5 % i dag.

- Vi er meget stolte af Donsö Shipping Meet og glade for, at vi kan sætte fokus på håndhævelse på svovlområdet. Ambitionerne er helt rigtige, men vi skal selvfølgelig sørge for, at reglerne også bliver overholdt. Ellers ender det jo som klods om benet på dem, som følger reglerne og betyder tilmed, at effekten bliver mindre. Det duer ikke, siger Pia Berglund fra Svensk Sjöfart.

Danske Rederier glæder sig over et stærkt samarbejde med den svenske søsterorganisation, der deler de danske rederiers bekymring i forhold til håndhævelse af skibes svovludledning på åbent hav. Begge organisationer arbejder ihærdigt for at sikre, at IMO’s kommende implementeringsplan af de internationale svovlregler også vil håndtere problemstillingen omkring håndhævelse. Udarbejdelsen af den implementeringsplan starter i februar 2018 og forventes færdig i 2019.

Står sammen

- Det er godt, at vi står sammen her, for de danske rederier bakker fuldt ud op om de skærpede svovlregler, som vil medføre en stor gevinst for både miljøet og folkesundheden. Men det er helt afgørende, at kravene følges op med effektiv international håndhævelse for at hindre en skævvridning af konkurrencen. Svovlfattigt brændstof koster nemlig dobbelt så meget som almindeligt brændstof, og det må aldrig svare sig at snyde. For det ødelægger det for dem, som faktisk overholder reglerne, siger Anne H. Steffensen.  

Anne H. Steffensen og Berglund drog også paralleller til den særlige miljøzone i Østersøen, hvor det siden januar 2015 har været ulovligt at udlede mere end 0,1 procent svovl i røggassen.

- Da man indførte miljøzonen i Østersøen i 2015, var der også mange bekymringer i relation til håndhævelse af reglerne. Heldigvis har både rederier og myndigheder nu samlet en masse nyttige erfaringer med håndhævelse, der også bør anvendes på internationalt plan, siger Anne H. Steffensen.    

Donsö som maritimt epicenter

Donsö er ikke et tilfældigt valg for det store, svenske shippingmøde. Øen har et særdeles stærkt maritimt fundament, og flere medlemmer af Rederiforeningen af 2010 har således afsæt på øen. Det gælder Sirius Shipping, Northern Offshore Service og Terntank Rederi. Under mødet kunne Sirius Shipping blandt andet også fremvise det spritnye LNG-bunkerfartøj, Coralius, der lå for anker i Donsö Havn i anledning af konferencen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062