23948sdkhjf

Stort fokus på navigation

Havnestatskontrol kigger på sikkerhed.

De to store havnestatskontrolregimer – Paris MoU og Tokyo MoU – sætter særligt fokus på navigationssikkerhed i en såkaldt koncentreret inspektionskampagne, der finder sted fra 1. september til 30. november 2017.

Inspektionskampagnen (CIC) løber over tre måneder og udføres som en del af de rutinemæssige havnestatskontrolsyn. Alle danske skibe, som rutinemæssigt bliver inspiceret under Tokyo og Paris MoU, vil derfor kunne forvente at blive omfattet af kampagnen. I 2016 blev danske skibe inspiceret mere end 600 gange under Paris og Tokyo MoU. I Danmark gennemføres årligt havnestatskontrol af 400-500 udenlandske skibe, som anløber danske havne.

Danmark er på hvidlisterne for Paris MoU og Tokyo MoU, samt udnævnt som QUALSHIP 21 nation, som er den amerikanske havnestatskontrol.

Det overordnede formål er at forbedre sikkerheden til søs. I dette års kampagne fokuseres der især på fartøjets overordnede navigationssikkerhed, overholdelsen af relevante punkter i SOLAS-konventionen, herunder anvendelse og vedligehold af navigationsudstyr, sejladsplanlægning og besætningens kompetencer inden for navigationsrelaterede arbejdsopgaver, siger Martin John, synschef i Søfartsstyrelsen.

Hovedmålene er:

Navigationsudstyret om bord skal være i overensstemmelse med gældende regler, have gyldige certifikater og i øvrigt være behørigt dokumenteret. 

Tilhørende udstyr skal være korrekt vedligeholdt og fungere tilfredsstillende.

Skibsfører og vagthavende navigatør skal være i stand til at betjene alt udstyr på broen, med særligt fokus på ECDIS.

Havnestatskontrolinspektørerne anvender et skema med 12 spørgsmål om navi-gationssikkerhed. Spørgeskemaet er offentliggjort og kan findes på Paris MoUs hjemmeside.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063