23948sdkhjf

Regeringen vil afskaffe afgift

Bedre vilkår for handelsskibe.

Helt i tråd med anbefalingen fra det maritime vækstteam foreslår regeringen en afskaffelse af registreringsafgiften på handelsskibe. Danske Rederier peger på, at der hermed fjernes en alvorlig knast for væksten under dansk flag.

Regeringens udspil til at forlænge den danske vækst indeholder flere maritimt rettede forslag. Det gælder blandt andet en afskaffelse af den særlige afgift på brugte skibe, som indregistreres i Dansk Internationalt Skibsregister. Det vil fjerne en omkostning, som i dag gør det mindre attraktivt for rederier at registrere nyindkøbte second-hand skibe på dansk flag.

Selvom der generelt er vækst i den danske handelsflåde, er der jævnligt situationer, hvor rederier fravælger dansk flag på grund af omkostningsniveauet. Derfor glæder det Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, at regeringen vil fjerne den fordyrende afgift.

Hindring

-Vi ved, at det her er en hindring for rederier i ind- og udland, når vi taler med dem om at flage dansk på deres skibe. Derfor er jeg glad for, at der nu tages endegyldigt livtag med afgiften for det vil gøre Danmark attraktivt. Det er en god dag for Det Blå Danmark, og det vil sende et stærkt signal til omverden om, at Danmark vil være et globalt, maritimt kraftcenter, siger hun.

I Danmark opkræves der en engangsafgift på én promille af et skibs værdi, samt en afgift for registrering af pant, som også udgør en promille af pantets værdi. Det gælder, når et brugt skib registreres i det danske skibsregister, mens man i mange konkurrerende lande betaler en langt mindre afgift. Netop den forskel er medvirkende til, at skibe ikke kommer til Danmark, og den udfordring bliver stadig mere aktuel i det nuværende skibsmarked, hvor handelen med brugte skibe er stigende.

Tiltræk aktivitet

For Anders Johansson, erhvervsordfører i Det Konservative Folkeparti er intentionen klar. Målet er nemlig at tiltrække mest mulig maritim aktivitet til landet.

-Det er en konservativ mærkesag at fjerne alle unødige omkostninger knyttet til danske skibe, for vi ønsker størst mulig aktivitet i Det Blå Danmark. Derfor lytter vi til anbefalingerne fra det maritime vækstteam og fjerner den skadelige registreringsafgift i vores erhvervs- og iværksætterudspil, siger han i forbindelse med fremlæggelsen af regeringens plan.

Køb og salg af skibe er en integreret del af moderne skibsfart, og typisk ejer rederierne kun brugte skibe i en begrænset årrække, før de erstattes med nyere skibe.

-I dag kan det for os være tre til fire gange dyrere at registrere et skib i Danmark end eksempelvis Singapore. Jo bedre forhold Danmark tilbyder, des større er sandsynligheden for, at stadig flere skibe kommer under dansk flag. Jeg ser det som en vigtig sag for hele rederierhvervet, siger Jan Rindbo, der er CEO i rederiet NORDEN.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078