23948sdkhjf

Regeringen er klar med lempelse

Løsning på destinationsproblematikken på vej.

Ombord på skibet Skawlink IV kunne skatteminister Karsten Lauritzen i går eftermiddag glæde hele rederierhvervet med nyheden om, at han vil tilbagerulle det danske særkrav om destination.

Rederierhvervet og SKAT har gennem nogle år været uenige om, hvorvidt man må sejle ud til andre skibe inden for den særlige DIS-skatteordning. For at være omfattet af ordningen skal man nemlig sejle mellem ”destinationer” og her har SKAT indskrænket definitionen af en destination til kun at være ”havne” og ”faste anlæg”.

Det har særligt skabt bekymring i Nordjylland, hvor sejlads med mandskab og forsyninger til forbipasserende skibe har et stort omfang. Skatteministeren kan nu berolige de berørte rederier med, at sagen bliver løst ved entydigt at udvide DIS-ordningen med disse former for sejlads.

Penge afsat

- Hvis vi skal sikre os at Nordjylland, bl.a. aktiviteterne i Skagen havn, er konkurrencedygtige, så skal man være omfattet af DIS-reglerne. Det koster 60 mio. kr., og det har regeringen afsat, sagde skatteminister Karsten Lauritzen til TV2 Nord i forbindelse med besøget hos SAGA Shipping i Skagen.

Meldingen glæder Peter Møller, COO i rederiet SAGA Shipping, som var ét af de første rederier, der blev ramt af det særlige destinationskrav. Rederiet sejler forsyninger fra Skagen til forbipasserende skibe, og Peter Møller ser derfor frem til, at tvivlen om den skattemæssige stilling for rederiets aktiviteter fjernes:

- Det er glædeligt, at ministeren nu løser sagen. SAGA Shipping ligger i skarp, international konkurrence, og tvivlen om destinationskravet har derfor været svækket os i forhold til vores udenlandske konkurrenter. Vi ser virkelig frem til at få fjernet en stor klods om benet, så vi kan se fremad mod nye aktiviteter, lyder det fra Peter Møller.

Urimeligt

Danske Rederier har ad flere omgange påpeget urimeligheden i et særligt dansk destinationskrav over for politikerne på Christiansborg. Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier, er derfor tilfreds med, at sagen nu finder sin afslutning, idet det er håbet, at et bredt flertal i Folketinget kan tilslutte sig ministerens forslag:

- Det har været et langt, sejt træk, men nu ser det endelig ud til, at vi får en ende på destinationssagen. Vi kender ikke til lignende særkrav i andre EU-lande, så der skal lyde ros til Karsten Lauritzen for at lytte til branchen og bringe reglerne i overensstemmelse med tidligere praksis og reglerne i vores nabolande, siger Jacob K. Clasen.

Tre nordjyske kommuner er på top 10 over danske kommuner med flest søfolk pr. indbygger, og alene rederierne indkøber hvert år for over 1 mia. kroner i nordjyske kommuner. Det Blå Danmark under ét omsætter for over 11 mia. kroner i Region Nordjylland og beskæftiger mere end 4.600 ansatte i regionen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08