23948sdkhjf

Flådestation  vil udvikle dynamiske teams

MARCOD fandt løsningen.

Teamøvelser og opgaveløsning med bind for øjnene, balancegang og klatring er blot nogle af elementerne i et stort anlagt kompetenceforløb, som skal udvikle dynamiske teams hos OPLOG i Frederikshavn.

Teamlederne i OPLOGs Reparations- og Vedligeholdelsesafdeling er i disse dage som de første af i alt 101 mand på det første grundmodul i det nyudviklede koncept, som skal styrke det tværfaglige samarbejde mellem faggrupperne i nye dynamiske teams.

Komplekse opgaver

-Vores opgave er at støtte Søværnets skibe i operationer fra Nordatlanten til Det Indiske Ocean samt det hjemlige beredskab med service, reparation og vedligehold. Skibene og deres systemer bliver mere komplekse, og det stiller krav til vores kompetencer og samarbejde på tværs af faggrupper. Vi så derfor et behov for et tværfagligt udviklingsforløb med fokus på udviklingen af teams tilpasset de forskellige skibstyper og systemer, forklarer Morten Risager Nielsen, orlogskaptajn og chef for Reparations- og Vedligeholdelsesafdelingen. 

Sidste år kørte der et pilothold på forløbet med 12 mand. De primære samarbejdspartnere på kompetenceforløbet er AMU Nordjylland Team Support og MARTEC, som er udvalgt på baggrund af en udbudsrunde, som det maritime brancheudviklingscenter MARCOD har faciliteret.

-Vi startede dialogen med OPLOG i februar 2016, og på baggrund af deres ønsker og behov inviterede vi tre relevante uddannelsesinstitutioner til at byde op opgaven. Vi hjælper gerne de maritime virksomheder og enheder med at afdække deres uddannelsesbehov og facilitere udviklingen af et tilbud målrettet deres behov, siger Peter Møller, erhvervskonsulent i MARCOD.

Store omkostninger

Det planlagte kompetenceforløb bliver afviklet frem til maj 2019, hvor alle 101 mand – som omfatter teamledere, elektrikere, smede, radarfolk, maskinfolk mv. – skal igennem i alt syv dages undervisning på et grundforløb med fokus på teambuilding og videndeling samt specialmoduler med faglig undervisning fra forskellige leverandører af specifikke systemer.

-Det er omkostningstungt at sende mandskab ud i verden, og dette forløb skal være med til at sikre, at vi får sendt de rigtige teams afsted, og at de løser opgaven så effektivt så muligt og med høj kvalitet, siger Morten Risager Nielsen.

Uddannelse er et højt prioriteret område hos den øverste ledelse, og ambitionen er, at idéen om den tværfaglige teamtankegang spredes ud til et kompetenceforløb for Søværnets øvrige myndigheder, og at det kan inspirere civile virksomheder.

-Som en del af konceptet er der indlagt seminarer, hvor vi sparrer og vidensdeler med andre også udefra. Vi har fx haft Fårup Sommerland og Pindstrup med. Selvom vi er meget forskellige, så står vi med nogle af de samme udfordringer – nemlig at løse opgaver og lave reparationer med færrest mulige ressourcer. Så der er stor opmærksomhed om projektet, og vi ser frem til at kunne evaluere forløbet efter maj 2019, siger Morten Risager Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078