23948sdkhjf

CPH: Bekymring over regeringsforslag

Luftfarts-regulering vækker ikke glæde.

Som en opfølgning på “Vækst og udvikling i hele Danmark” fra november 2015, har regeringen netop fremlagt forslag til den første nationale luftfartsstrategi.

Regeringen har i den forbindelse foreslået en række ændringer af de regulatoriske rammer for luftfarten. Det er muligt, at disse ændringer kan have væsentlig, negativ indvirkning på Københavns Lufthavns forretningsstrategi og finansielle situation. Lufthavnen vil derfor nøje analysere effekterne af de foreslåede ændringer.

Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne A/S, udtaler:

Det er naturligt, at en lufthavn som Københavns Lufthavn skal fungere inden for nøje definerede regulatoriske rammer, og vi er bevidste om den væsentlige rolle, lufthavnen spiller for det danske samfund. Det er en del af vores strategi at udbygge den rolle.

-Vi noterer os, at det i udspillet til en luftfartsstrategi fremhæves, at CPH er en konkurrencedygtig lufthavn, og derfor undrer vi os over ønsket om en meget stærkere regulering – særlig i lyset af at CPH i de senere år er vokset hurtigere end både Oslo og Stockholm på totalt antal rejsende.

-Transportministeriets reguleringsforslag har potentielt væsentlig, negativ indvirkning på vores strategi og økonomi, og det er vi nødt til at analysere i detaljer. Vi er overbeviste om, at det havde været muligt at finde bedre måder at nå det politiske mål om at stimulere udviklingen af knudepunktet og sikre vores udbygnings- og investeringsplaner.

-Københavns Lufthavn bliver betragtet som en lufthavn i verdensklasse. Lufthavnen er afgørende for at styrke Danmarks konkurrenceevne og bringe danske virksomheder endnu tættere på verdensmarkederne.

-Vi ønsker at prioritere den langsigtede værdiskabelse og være i stand til fortsat at levere høj kvalitet og fantastiske rejseoplevelser til danskerne.

-Vi har præsenteret mange forslag og idéer til den nationale luftfartsstrategi, eksempelvis lavere indenrigs- og transfertakster. Vores udbygningsplan er baseret på en finansieringsmodel, som Transportministeriet nu foreslår at ændre afgørende. Hvis det gennemføres, er vi nødt til at revurdere vores udbygnings- og investeringsplaner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078