23948sdkhjf

DTL: God idé med analyse af HH-forbindelse

Kan blive attraktiv investering.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet igangsætter nu i samarbejde med svenske myndigheder en indledende strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. God idé lyder det fra DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

En fast HH-forbindelse kan øge tilgængeligheden og binde Øresundsregionens erhvervsliv og arbejdsmarkeder tættere sammen, lyder det fra ministeriet. Det vil nemlig gavne hovedstadsområdet og dermed styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand. Og det er et rigtig godt udgangspunkt for at se nærmere på en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og afprøve den økonomiske holdbarhed, mener adm. direktør i DTL- Danske Vognmænd Erik Østergaard:

-I 2016 behandlede en bilateral dansk/svensk arbejdsgruppe trafikprognoser for person- og godstransport på henholdsvis vej og bane over Øresund. Blandt konklusionerne var, at der ved en ekstra forbindelse vil være væsentlige rejsetidsbesparelser og en øget integration af regionens nordlige del – samt en konstatering af, at der ikke er kapacitetsudfordringer, der ikke kan løses gennem investeringer på landsiden frem mod 2050. Det taler i sig selv for en nærmere analyse. På godssiden har fx danske vognmandsvirksomheder omfattende trafikker til Sverige, som kan lettes gennem en ekstra forbindelse.

Stærkt projekt

Erik Østergaard er også formand for HH-gruppen, der blev stiftet i 2009 som et netværk af offentlige aktører, erhvervsliv og interesseorganisationer fra både Danmark og Sverige, der arbejder for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

-HH-gruppen mener, at en forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er et meget stærkt infrastrukturprojekt, der vil skabe vækst i hele Danmark. I det forarbejde, vi har gjort os, ved vi, at HH-forbindelsen er en attraktiv investering for langsigtede investorer, siger Erik Østergaard.

Den strategiske analyse skal omfatte både en ren vejforbindelse og en vej- og baneforbindelse for persontog. Udgangspunktet for analysen er, at en fast HH-forbindelse skal finansieres af brugerne, og der vil blive kigget på forskellige finansieringsmodeller – herunder EU-tilskud. Det gælder også nødvendige udvidelser af infrastrukturen på land, der skal undersøges nærmere. Ring 5 er ikke en forudsætning for en fast HH-forbindelse og indgår ikke i projektet, forlyder det i Transport-, Bygnings- og Boligministeriets pressemeddelelse.

Det forventes at tage tre år at gennemføre den strategiske analyse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078