23948sdkhjf

HAVI og Scania reducerer CO2-udledningen

Sker hos McDonalds leverandørkæde.

Scania har indgået et tæt samarbejde med virksomheden HAVI om at opfylde de globale klimamålsætninger ved at samarbejde om bæredygtig transport og logistik. 

Til efteråret starter Scania og Havi  et fem-årigt program, som via Scanias lastbiler og løsninger skal reducere CO2-emissionerne i forbindelse med transporterne til og fra McDonald’s restauranter i flere europæiske lande.

Alternative brændstoffer

Målet er en kraftig reducering af antallet af dieseldrevne køretøjer i flere europæiske lande og frem mod 2021 at omstille ca. 70 procent af HAVI’s lastbilflåde til alternative brændstoffer som eksempelvis gas- og hybrid. CO2-udledningen i forbindelse med HAVI’s leverancer til McDonald’s restauranter vil blive overvåget i realtid via Scanias opkoblede lastbiler, og det indebærer samtidig nye standarder for opkoblede bilflåder. Denne gennemgribende ændring af køretøjsflåden forventes at reducere CO2-emissionerne med 15-40 procent afhængigt af rute, brændstof og den trafikale situation.

– Innovation er afgørende for vores udvikling inden for bæredygtighed og for at drage fordel af vores størrelse med henblik på at skabe forandringer – det kalder vi “scale for good”. Gennem vores proaktive samarbejde med virksomheder som HAVI og Scania kan vi skabe mere bæredygtige løsninger i vores leverandørkæde samtidig med, at de bidrager til vores globale leverandørkæde og vores strategi om bæredygtighed, udtaler Chris Yong, som er Global Logistics Director hos McDonald’s.

Nye standarder

– Førende virksomheder har et ansvar for at skabe forandring. I dette partnerskab sætter vi nye standarder for distribution i byerne. Vi nøjes ikke med at planlægge, vi gennemfører også tiltag – her og nu – og bidrager positivt til de samfund, hvor vi har aktiviteter, udtaler HAVI’s logistikchef Haluk Ilkdemirci.

– Vi kan se, at efterspørgslen efter bæredygtige transportløsninger bare stiger og stiger. Det her er et eksempel på et fornuftigt og nyskabende samarbejde, som betyder, at vi vi i fællesskab kan fremskynde omstillingen til et bæredygtigt transportsystem”, siger Henrik Henriksson, som er VD og koncernchef hos Scania.

Desuden udvikler HAVI og Scania lastbiler med specialopbygninger til håndtering af affald som fx fritureolie, plastik og pap fra restauranterne med henblik på genbrug. Det bidrager til en højere grad af genbrug, og det reducerer samtidig antallet af affaldstransporter. Dermed reduceres antallet af kørte kilometer, hvilket yderligere mindsker klimapåvirkningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078