23948sdkhjf

Femern-fabrik sætter rekord

Fabrik fylder 1,5 mio. kvm.

Verdens længste sænketunnel for biler og tog kræver også en fabrik i rekordstørrelse.

Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland bliver 18 km lang og bygges af 79 tunnelelementer af beton og yderligere 10 specialelementer med kælder til vedligehold. Hvert tunnelelement vejer mere end 70.000 ton. Hvert element er cirka 217 meter langt og cirka 40 meter bredt.

Fabrikken bygges i Rødbyhavn øst for den eksisterende færgehavn. Det samlede fabriksareal bliver på 1,5 mio. kvadratmeter – eller 200 fodboldbaner – og bliver dermed en af de største fabrikker, der nogensinde er bygget i Danmark.

Tunnelfabrikken og de mange tunnelelementer bygges af entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), som allerede har kontrakt med Femern A/S om opgaven. FLC består af VINCI Construction Grands Projets (Frankrig), Per Aarsleff A/S (Danmark), Wayss & Freytag (Tyskland), Max Bögl Stiftung & Co. (Tyskland), Soletanche Bachy In-ternational (Frankrig), CFE (Belgien), BAM Infra (Holland) og BAM International (Hol-land). Danske COWI er hovedrådgiver for entreprenørerne, og belgisk Dredging Interna-tional NV er en nomineret underleverandør.

Tunnelen støbes indendørs i den store fabrik for at skabe de bedst mulige forhold for kvaliteten af selve betonarbejdet, gode arbejdsforhold for medarbejderne og en produkti-on, der er uafhængig af vind og vejr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062