23948sdkhjf

Vejpakken til diskussion i EU

Nordiske vognmænd går til ministre før rådsmøde.

De fire nationale nordiske vognmandsorganisationer og sammenslutningen Nordic Logistics Association har valgt at adressere de nordiske ministre for transport, infrastruktur og samfærdsel op til EU-ministrenes rådsmøde, hvor vejtransportpakken skal drøftes.

Rådsmødet finder sted i Bruxelles i dag.

I et to sider langt brev til ministrene udtrykker organisationerne både anerkendelse af og bekymring over de fremlagte initiativer i ”mobilitetspakken” – som den nu kaldes af EU-Kommissionen efter offentliggørelsen 31. maj. Et politikoplæg, der allerede har tiltrukket sig stor offentlig bevågenhed i alle lande.

Brevet til ministrene ridser de enkelte elementer i pakken op, og der er både er ris og ros til Kommissionen, fortæller adm. direktør Erik Østergaard fra DTL:

-Organisationerne bifalder Kommissionens erkendelse af, at udstationeringsreglerne i langt højere grad skal gælde tidligt i et transportforløb – og allerede fra første dag for cabotagens vedkommende. Dette for at undgå nationale særregler og regional campering af billige chauffører. Men vi er betænkelige ved, at Kommissionen foreslår begrænsningen i antal cabotageture fjernet. De nordiske vognmænd ønsker at holde fast i de nuværende regler med 3 cabotageture inden for en 7 dages periode, kombineret med Kommissionens forslag om udstationeringsregler fra første dag.

-Der er også anerkendelse af, at en regulering af varebilsområdet i det mindste er med i pakken, selv om der ikke er konkrete tiltag endnu, og kampen mod postkasseselskaberne får også en tommelfinger opad, oplyser Østergaard.

Håndtering af kombiregler mangler

Men der fremsættes samtidig skarp kritik af Kommissionens manglende håndtering af problemerne med den kombinerede transport og af planerne om at indføre road-pricing:

-Som minimum skal kombineret transport omfattes af udstationeringsreglerne på lige fod med cabotage, for i dag er det simpelthen for let at påberåbe sig kombireglerne med faste trafikker, der er sat i system fra havne og baneterminaler. Og et vejskattesystem, der både er bekosteligt og administrativt tungt, gavner ikke branchen i disse tider, forklarer DTL-direktøren.

Også CO-2 initiativerne får et skud for boven af de nordiske vognmænd:

-Kommissionens forestilling om nedbringelse af emissionerne baserer sig på et computersimulationsprogram, som slet ikke er tilstrækkeligt udviklet endnu. Det er for præmaturt, selv om vi anerkender transportens ansvar for at nedbringe udslippet, og vi savner i høj grad initiativer, der tager fat i reduktion af CO2-emissioner ved brug af længere og tungere køretøjer samt ved brug af biobrændstoffer, lyder det fra Erik Østergaard.

Kontrol afgørende

Han peger til gengæld på, at det helt afgørende element i et kommende initiativ fra EU vil blive kravet om bedre kontrol og håndhævelse, og samarbejde mellem landene:

-Vi gør meget ud af at rose Kommissionen for initiativerne, som i høj grad bygger på de overvejelser og den kritik, der er kommet fra transporterhvervet selv. Men vi bliver nødt til at fremhæve, at nøglen til fair konkurrence er og bliver mere forpligtende samarbejde om kontrollen. Det er noget, der kan tages fat på allerede i dag, og EU har her en afgørende rolle at spille.

Med brevet til ministrene følger også som bilag et fælles oplæg fra ni organisationer i Europa – heriblandt de fire nordiske – der gennemgår de principper, som transporterhvervet mener skal ligge bag ved en pakke, der kan hjælpe vognmændene til mere fair konkurrence og mindre social dumping.

-Man kan i al fald sige, at med vores fremsendelse af brevet og bilaget, bør vores holdning nu være skåret ud i pap, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063