23948sdkhjf

Tysk bødekrav trådt i kraft

Hurtig beslutning mod kørehvil i lastbiler.

Den tyske vognmandsorganisation BGL e.v. har gennem den internationale vognmandsorganisation, IRU, meddelt, at det forventede forbud mod at tilbringe regulært ugentligt i førerhuset trådte i kraft torsdag den 25. maj 2017. Det oplyser DTL.

Den nye lovgivning på området foreskriver:

at det regulære ugentlige hvil ikke må tilbringes i førerhuset.

at der skal stilles passende overnatningsfaciliteter til rådighed for chaufføren på det sted, hvor hvilet skal afholdes.

at i tilfælde af, at chaufføren pålægges at tilbringe hvilet i andre køretøjer i nærheden, eller i tilfælde af, at der mangler en seng, som kan anvendes af chaufføren uden for køretøjet, vil der ikke være tale om passende overnatningsfaciliteter, da dette ikke sikrer et tilpas rekreativt ophold for chaufføren.

at i tilfælde af, at chaufføren antræffes i færd med at afholde ugentligt regulært hvil i køretøjet eller på et sted, der ikke er forsynet med passende overnatningsfaciliteter, vil ugentligt hvil blive anset for ikke afholdt i det omfang/i de timer, kravene ikke er overholdt.

Overtrædelse af reglerne om afholdelsen af ugentligt regulært hvil, vil derfor blive sanktioneret med den tilsvarende bøde, der gives, hvis chaufføren helt har undladt at hvile:

Chauffør: 60 Euro pr. time, hvor hvilet ikke har været afholdt korrekt

Vognmand: 180 Euro pr. time, hvor hvilet ikke har været afholdt korrekt

IRU følger situationen og vil informere yderligere, hvis der kommer nye oplysninger – herunder oplysninger om, hvordan kravene kontrolleres i praksis.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065