23948sdkhjf

Klima-strategi fastlægges

Danmark hæver ambitionerne.

Den 26. juni sætter IMO’s 172 medlemslande sig til forhandlingsbordet sammen med en lang række erhvervs- og interesseorganisationer. Målet er, at blive enige om en global strategi for skibes CO2–reduktioner.

Forhandlingerne skal gå hurtigt, for allerede i foråret 2018 skal IMO vedtage en foreløbig klimastrategi. Og der er langt fra enighed om, hvor meget og hvordan skibes CO2-udledninger skal reduceres.

Derfor er vigtigt, at Danmark sammen med en bred gruppe af lande nu har spillet Danske Rederiers videnskabelige CO2-studie ind i den officielle klimadebat i IMO. Studiet vil dermed være med til at danne grundlag for forhandlingerne og vise hvilke konkrete muligheder, søfarten har for at levere til Paris-aftalens målsætning om at holde den globale temperaturstigning under 2 grader.

-Vi har gennem mange år arbejdet målrettet med reduktion af skibsfartens CO2-udledninger. Derfor er det positivt, at en række ambitiøse lande kan se gevinsten i at bringe faktabaserede og håndgribelige bud på reduktionsmål og metoder til at reducere CO2-udledningerne ind forhandlingerne. I en politisk sensitiv debat er det afgørende med videnskabelig substans for at finde et fælles fodslag. Vi håber vores studie kan bidrage konkret til at rykke forhandlinger om en international klimastrategi for skibsfart i en ambitiøs retning, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Udledninger skal toppe i 2025

Ifølge det uafhængige studie, der er gennemført af University College of London, er der flere veje til endemålet om CO2-neutral skibsfart. Det mest realistiske bud indebærer, at CO2-udledningerne skal toppe senest i 2025. Herefter skal udledningerne reduceres til ca. 400 megatons CO2 i 2050, hvilket svarer til omtrent det halve af i dag. Endelig skal udledningerne samlet set gå i nul i anden halvdel af århundredet.

På baggrund af studiet har Danske Rederier foreslået, at søfarten reducerer sit udslip i takt med resten af økonomien. Sektoren skal også i fremtiden holde sig på dets nuværende 2,2 procent af de globale udledninger og løbende reducere CO2-udledningerne, selvom godsmængderne vil vokse i de kommende årtier i takt med verdenshandelen.

Kun ved global regulering af skibsfartens drivhusgasser sikres lige konkurrencevilkår og størst miljømæssig effekt. Derfor skal en klimaaftale for skibsfarten vedtages af IMO.

-IMO’s strategi for reduktion af drivhusgasser skal fastlægge ambitiøse rektionsmål, der indeholder specifikke årstal, og det giver vores studie et konkret bud på. Samtidig er det vigtigt at vedtage effektive reduktionsmekanismer, der ikke straffer de rederier, som allerede har reduceret deres udledninger, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063