Bencher opruster med nye kræfter i ledelsen
Med 140 medarbejdere fordelt på 25 kontorer i verden må aarhusianske Martin Bencher (Scandinavia) (MB) betragtes som en af landets helt store spillere i branchen for projektspedition.
Indtil for kort tid siden var selskabets medstifter og administrerende direktør, Peter Thorsø Jensen, mere eller mindre ene om at trække i trådene fra direktionsgangen i MB’s hovedkvarter i Havnehuset på Aarhus havn.
Men ønsket om en generel forretningsudvikling og et større fokus på selskabets opgaveløsning inden for vindenergi-industrien har fået direktøren til at udvide direktionen med hele tre nye ansigter inden for det seneste blot halve år.
Tre nye på to måneder
Intet kommer af sig selv, så hvis man vil udvikle sin forretning, må der forandringer til. Nogenlunde sådan lød overvejelsen hos Peter Thorsøe Jensen, da MB-medstifteren nåede den erkendelse, at ledelsen i hans stadigt voksende selskab måtte forstærkes. Og med et ønske om at gøre sig endnu mere gældende i en vindenergi-branche i stærk vækst, måtte der nye kræfter til på direktionsgangen.
Således erkendt – så gjort. I løbet af blot to måneder over foråret 2016 ansatte Peter Thorsø Jensen dermed de tre medarbejdere, der i fremtiden skal give speditionsselskabet en bredere ledelse.
I februar tiltrådte Jeppe Frank, der senest kom fra EPS Shipping, som MB’s nye salgsdirektør. I april ansattes Jørgen Hougaard, der blandt andet har en fortid hos DSV og som partner i Baltship A/S, som driftsdirektør, mens Dorthe Skovgaard Pedersen, der har været tilknyttet MB siden 2009, således blev fundet i egne rækker til at betræde den nye post som økonomidirektør.
- Vi tiltrækker stadigt større og mere komplicerede opgaver. Derfor har det været vigtigt for mig, at vi blev forstærket. Jeg har længe haft et ønske om at udvide direktionen, for jeg indså, at hvis vi skulle udvikle os, var det vigtigt, vi blev styrket på ”øverste etage”. Og det har været naturligt for mig at samle ledelsen af virksomheden her i Aarhus. Vi fire har ansvaret for at udvikle forretningen i det tempo, som organisationen kan følge med til, siger Peter Thorsø Jensen.
En international virksomhed
Når Thorsø Jensen samler selskabets ledelse i hovedkontoret på Aarhus havn, er det ikke udtryk for, at det danske hjemmemarked er det vigtigste. Tværtimod. For MB sætter en dyd i at være et internationalt selskab, der skal kunne begå sig godt i og omfavne den globale markedsplads.
Alene på kontoret i Aarhus er der ansat flere forskellige nationaliteter – både for mangfoldighedens skyld, men også fordi, man mener, der et vigtigt, at hovedkontoret skal repræsentere selskabets kontorer ude i verden, lige så vel som selskabets kontorer ude i verden repræsenterer hovedsædet i Danmark.
- Vi har altid sagt, at vi vil skabe et internationalt miljø hos os. Fordi vi er en international virksomhed, og fordi 95 procent af omsætningen hentes uden for de danske grænser. Andre dygtige virksomheder sender deres medarbejdere ud i verden, og det gør vi også, siger Peter Thorsø Jensen, mens driftsdirektør Jørgen Hougaard tilføjer:
- Der er også stor værdi i at få de medarbejdere hjem igen, når de kommer tilbage med masser af erfaring. Derudover giver det medarbejderne en mulighed for peronlig udvikling i et internationalt miljø. Det giver nogle kompetencer i forhold til at arbejde på tværs af regioner, og det er vigtigt at kunne, siger Hougaard og fortsætter:
- Vi har ledelsesfunktionen her på kontoret i Aarhus, men vi ønsker en organisation med selvstændige enheder ude i verden, der møder kunderne der, hvor de er. Projektspedition laves ikke bag skrivebordet. Det er essentielt for os at komme ud til kunderne og se, hvad der sker på sitet, og det er vigtigt, at vi har kontorer dér, hvor opgaverne finder sted, siger han.
Bedre rustet til vind
MB har i flere år løst opgaver inden for vindenergi-industrien, og forretningen inden for dette segment er mere eller mindre den samme, som den hele tiden har været. Forandringen i selskabets fokus på vindenergi er sket på ledelsesniveau.
For med ansættelsen af Jeppe Frank og Jørgen Hougaard, der begge har arbejdet med vindenergi-branchen i 20 år, har MB i højere grad end tidligere fået det grundlag og den erfaring, der bedre ruster selskabet til at fortsætte udviklingen med at løse opgaver inden for den voksende vindindustri.
- Med 140 medarbejdere inden for projektspedition er vi oppe i en liga, hvor vi kan sammenligne os med de helt store virksomheder i branchen, og det er faktisk ret stærkt gået. Blandt andet derfor har vi et godt grundlag og fundament til at servicere vind-industrien. Og det er vigtigt og naturligt, at vi bruger flere kræfter på vind-industrien, der er i vækst, siger salgsdirektør Jeppe Frank, og Jørgen Hougaard tilføjer:
- Vi er jo trådt ind i en virksomhed, der har præsteret år efter år. Vi kommer derfor ind med en respekt for virksomheden, og vi glæder os til at bidrage til udviklingen med vores viden, netværk og knowhow. Men det skal ikke være en sovepude, at vi er dygtige, for det skal hele tiden nurses. Dét at have relationer på ”markedspladsen” er det vigtige. Man skal have mod og dygtighed til at gå ind i nye projekter, og vi er ikke bedre end det sidste projekt, vi lavede. Vi vil gerne leve op til de forventninger, vi selv er med til at skabe – plus lidt ekstra, siger Hougaard.
International vækst
For at forretningen fremover netop ikke skal blive en sovepude, som Jørgen Hougaard formulerer det, er det vigtigt for MB fortsat at kunne tiltrække de medarbejdere, der skal bidrage til selskabets fortsatte vækst, siger Jeppe Frank:
- Vi skal fortsætte med at være en international spiller og udvikle os. Det vil vi gøre ved at være en virksomhed, der tiltrækker de talenter, der gør os stærke ude i regionerne, siger Jeppe Frank.
Peter Thorsø Jensen tilføjer, at han da også forudser, at selskabets vækst i fremtiden ligger i udlandet:
- Vi forventer en større international udvikling. Det kan komme til at dreje sig om oprettelsen af nye kontorer i eksempelvis Sydamerika og Afrika, og der er fortsat steder i Europa og Asien, vi ikke er. Vi følger kundernes forretninger. Både hvad angår gods-flow, men også hvor deres beslutningstagere befinder sig. Kunderne vil gerne have, at Martin Benchers knowhow og kompetencer er tæt på dem, slutter Peter Thorsø Jensen.
Martin Bencher (Scandinavia) beskæftiger 32 medarbejdere på hovedkontoret i Havnecenter på Østhavnen i Aarhus, hvor selskabet deler adresse med blandt andre Aarhus Havn, en afdeling af Søfartsstyrelsen og en række maritimt relaterede virksomheder.