Rastepladser er en udfordring
Kommentar af Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.
Kapaciteten på de danske rastepladser er mangelfuld. Det er en problemstilling, de fleste i transport- og logistikbranchen kan nikke genkendende til. Oplevelserne, hvor chauffører har måttet holde i tilkørselssporet natten over eller være nødsaget til at køre videre til næste rasteplads, er mange. I værste fald har manglen på plads kostet menneskeliv, som da en lastbil i nattemørket i august 2015 kørte direkte ind i en parkeret vindmøllevinge.
Det rejser spørgsmålet, om det ikke er nu, tiden er inde, til at vi for alvor gør noget for løse kapacitetsproblemerne og undgår unødig trængsel, pladsmangel og lignende fatale ulykker på de danske motorvejsrastepladser. Det koster penge, men bidrager til sikkerheden på vejene.
Tænk nye tanker
Der er bred opbakning i transport- og logistikbranchen til, at der tænkes nye tanker for, hvordan vi bedst muligt sikrer, at lastbilchaufførerne har ordentlige forhold og plads til at parkere, når de skal ind for at overholde deres køre- og hviletid.
Jeg ved også gennem branchens samarbejde med Vejdirektoratet, at der her er fokus på problematikken. Ønsket om at løse de knuder, som i dag står til hinder for, at transport- og logistikbranchen kan holde ind uden at skulle genere medtrafikanter eller kollegaer på de danske motorveje, er til stede fra begge siders hold. Det er derfor et samarbejde, vi sætter pris på.
Vi kan lære af andre lande omkring os, som for eksempel Tyskland, som gennem de seneste år har arbejdet målrettet med at skabe flere parkeringspladser til lastbiler langs det tyske motorvejsnet. Det er værd at tage med, hvis det kan bidrage til, at vi får sat indsatserne på landkortet. Særligt oplever særtransportchaufførerne udfordringer med manglende parkeringsmuligheder på de danske sideanlæg.
Trafikken øges
Man skal huske på, at vi ser ind i en fremtid, hvor trafikken øges - ikke kun for lastbiler men også for personbiler. Det stiller krav til flere eller bedre udbyggede motorvejsoaser, hvor man kan få stillet sulten, strække ben og få hvilet ud.
Det positive er, at branchen såvel som myndighederne har en klar fælles forståelse for denne udfordring og et ønske om at løse udfordringen. Lad os derfor få kapaciteten på de danske rastepladser bragt op på forhandlingsbordet.