23948sdkhjf

Rederi skifter navn

Udvider samtidig i Horsens.

Danmark kan noget særligt på havvind. Det skal vi holde fast i, mener Thorsten Jalk, CEO i ZITON A/S, som derfor også undrer sig over, at man fra politisk hold ikke har indført sømandsbeskatning for offshore konstruktionsskibe.

Rederiet er netop flyttet til nye lokaler i Horsens, som et led i den forandringsproces, der også har betydet, at det tidligere navn DDB Jack-Up nu er udskiftet med ZITON.

-Vi har været igennem en proces, hvor vi for få år siden fik ny ejerkreds, og vi har lagt et klart fokus på, hvilken del af markedet for offshore vind, vi har øjnene på. Derfor vil vi også gerne sende et nyt signal til markedet om, hvad vi står for – og derfor har vi valgt at skifte navn fra DBB Jack-Up Services til ZITON, fortæller Thorsten Jalk.

Niche

Rederiet har nemlig valgt at fokusere både ekspertise og flåden på at servicere havvindmølleparker efter de er sat i drift. Ved at bygge skibe præcis til den nicheopgave, kan omkostningerne minimeres for ejerne af parken og dermed øge udbyttet over tid.

-Jeg er glad for, at vi fornylig har indgået vores anden serviceaftale med Siemens, som løber over tre år. Netop ved at etablere en stabil og mere langsigtet arbejdsrelation, så skaber man grobund for, at vi sammen kan optimere også den del af processen omkring havvind. Og det er jo netop den vej, at både producenter og energiselskaber gerne vil – så jeg tror faktisk, at en model med flerårige samarbejdsaftaler er vejen frem siger Thorsten Jalk.

Skibene i ZITON er skabt til at servicere vindmøllerne efter de er kommet på havet. Det kræver ikke de samme store dimensioner, som konstruktion gør – og det betyder, at ZITON’s skibe alt andet lige er noget billigere i drift med mindre bemanding, brændstofforbrug og lavere omkostninger forbundet med havneanløb. Men det er fortsat væsentligt, at de er gearet til dagligt at jacke op og ned, med alt hvad det indebærer af slid. Derfor er det også en fordel med specialiserede skibe.

Danmark skal passe på

Thorsten Jalk har været med i den blå energisektor i årevis, og været involveret i havvindmølle-udbygningen siden pionertiden. For ham er der ingen tvivl om, at den type skibe er en naturlig forlængelse af de danske kompetencer indenfor havvind, som er noget værd på verdensmarkedet. Så selv om ZITON ikke er i segmentet for vindinstallation, så vil det skade klyngen, hvis den aktivitet forsvinder.

”Vi skal da have vindinstallationsskibene på DIS-ordningen. Alt andet er at tabe en dansk kompetence på gulvet. Men jeg tror desværre ikke, at de danske politikere er bevidste om, at det her haster. For markedet for havvind er blevet langt mere modent – også når det kommer til den maritime operation. fortæller rederichefen.

-Vi har i mange år været foran, men det forspring må vi ikke tage for givet. Der er mange andre lande, som har set det her potentiale og de står på spring til at samle det op. Derfor er der brug for politiske visioner, hvilket heldigvis også har været tilfældet historisk i Danmark. Vi har alle muligheder for at holde en førerposition, men det kræver at hånden på roret ikke ryster – og her synes jeg det er bekymrende, at man pt. ikke tænker langsigtet politisk herhjemme. For det vil ramme os, siger Thorsten Jalk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063