23948sdkhjf

ITD til chauffører: Pas på luftledninger

Især chauffører med tipvogne skal være varsomme, lyder det.

Inden længe er sommeren ovre, og det betyder ekstra aktivitet på de danske marker, når lastbiler skal hente korn. Men det betyder også, at der er en øget risiko for, at lastbiler med tipvogne kommer i karambolage med luftledninger.

Det fortæller brancheorganisationen ITD og Energi Fyn, der derfor nu gør fælles front med at fortælle branchen om de farer, der kan være forbundet med at komme for tæt på de farlige ledninger.

Bliv i køretøjet!

I alt er 163.000 kilometer ledninger gravet ned i den danske muld, mens blot 13.000 kilometer fortsat hænger i luften. Det til trods er der fortsat lastbiler og chauffører, der kommer ud for at ramme luftledninger med deres tippelad.

I 2015 skete hele tre livsfarlige hændelser i mødet mellem transportudstyr og højspændingsledninger – og det alene i Energi Fyns ressortområde, hvor driftsleder Per Berg Jacobsen derfor advarer chauffører om i år at være særligt opmærksomme, når høsten skal i hus:

- Chaufførerne skal være opmærksomme på luftledninger, for det kan være kritisk at køre ind i sådan en, siger Per Berg Jacobsen.

Han tilføjer, at man, hvis uheldet alligevel er ude, skal forblive i køretøjet, hvis det er muligt og hurtigst muligt kontakte hjælp. I mellemtiden skal alle andre desuden holde sig væk, for nedrevne ledninger sender strøm i jorden, og gør den strømførende. Det er derfor forbundet med fare at komme nærmere end ti meter fra nedrevne højspændingsledninger, to meter fra nedrevne lavspændingsledninger og fem meter fra overgravede kabler, siger han:

- Der vil være et forholdsvis stort spændingsfald på arealet omkring ledningen, så hvis man tager et langt skridt, kan man risikere at få så stor spændingsforskel mellem hvert ben, at man bliver slået ihjel af det. Man skal derfor tage små skridt eller kun røre jorden med et ben ad gangen, hvis man kommer ud for et højspændingsuheld, lyder det fra driftslederen.

ITD: Vær opmærksom

Hos ITD er man også opmærksom på problemstillingen, lyder det fra brancheorganisationens chefkonsulent Jørn Henrik Carstens:

-Det er klart, at vi som transportører og kranførere skal være meget opmærksomme, hvis der er luftledninger i nærheden, hvor der arbejdes. Udfaldet kan i yderste konsekvens være fatalt, og derfor minder vi også vores medlemmer om, at de skal sikre sig, at de chauffører, der kører for landbruget, kører lastbiler med kraner og med andre køretøjer, der arbejder i højderne, er opmærksomme på denne problematik, siger Jørn Henrik Carstens.

I de tre fynske uheld i 2015 var der tale om 60 kV-ledninger, som blev påkørt af henholdsvis en gravko, en lastbil med tippelad og en betonkanon. I to af tilfældene begyndte dækkene at brænde, da køretøjet blev strømførende. Heldigvis lykkedes det chaufførerne at redde sig i sikkerhed. Alle slap uden mén.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079