ITD: Glæde over motorvejs-forslag
En ny beregning fra Vejdirektoratet viser, at en midtjysk parallelmotorvej har en god samfundsøkonomisk forrentning og vil reducere rejsetiden for trafikanterne i store dele af Jylland. Med beregningerne sender Vejdirektoratet dermed et klart signal om, at de positive effekter ved en ny midtjysk motorvej er større end ventet, og det glæder vejgodstransportens brancheorganisation, ITD.
- Det siger sig selv, at en vigtig forudsætning for samfundsøkonomisk vækst og en effektiv og fleksibel vejgodstransportsektor er en fuldt udbygget og moderniseret vejinfrastruktur. Derfor glæder det os også, at Vejdirektoratets udregninger åbner for en videre udbygning af motorvejsnettet i det midtjyske. Det vil bidrage til at mindske trængslen på vejene og skabe en bedre gennemstrømning uden flaskehalse for transport- og logistikvirksomhedernes lastbiler, siger Poul Bruun, direktør for ILT, der er ITD’s innovationscenter for logistik og transport.
Vejdirektoratets beregning viser blandt andet, at de gennemanalyserede korridorer, der ligger som forslag, er samfundsøkonomisk rentable og stiller sig dermed oven på den tidligere beregning, der sagde, at erhvervslivet og fremkommeligheden vil blive kraftigt forbedret. En ny motorvejsåre gennem det midtjyske vil kunne tage store dele af det trafiktræk, der i dag kører nationalt og internationalt med varer til de jyske produktionsvirksomheder og industri.
- Vi ser en vækst i antallet af lastbiler, der kører ind og ud af landet. Blot over de sidste 10 år er antallet af transporter ifølge Vejdirektoratets egne beregninger steget med 20 procent, der blandt andet kommer fra en øget international samhandel. Derfor har vores medlemmer også i årevis efterspurgt tiltag, der kunne forbedre den nuværende vejinfrastruktur og skabe bedre forhold for den professionelle transport- og logistikbranche, siger Poul Bruun. Han understreger, at Jyllandskorridoren er meget vigtig for Skandinaviens samhandel med resten af Europa.
En udbygning af motorvejsnettet i Midtjylland vil ifølge Poul Bruun også skabe bedre sammenhæng i regionen, da der er en række positive følgeeffekter, såsom bedre mulighed for rekruttering, opstart af nye virksomheder og hurtigere levering af varer i forbindelse med kørsler regionalt.
ITD ser frem til, at processen går videre, og at resultaterne af beregningerne vil vægte tungt i de politiske drøftelser, der mere konkret skal tage stilling til, hvilket scenarie man ønsker at forfølge, og hvornår det eventuelt kommer til at ske.