23948sdkhjf

Hverver unge til chauffør-jobbet

Kampagne har succes – og fortsætter.

Den lastbil, der har kørt rundt til folkeskoler, efterskoler og specialskoler for at informere om, hvordan det er at arbejde som chauffør, skal fortsætte.

 

I de seneste måneder har lastbilen besøgt 21 skoler, hvor i gennemsnit omkring 50 elever har kigget ind. Eleverne møder unge chauffører, som fortæller om, hvordan det er at arbejde i branchen. De får en quiz med spørgsmål om arbejdet som chauffør, og de kan prøve en tur i lastbilsimulator.

- Skolerne er meget glade for at få besøg. De vil gerne være med til at sætte fokus på erhvervsuddannelserne, men det kan være svært at passe ind i dagligdagen. Alle de skoler, som vi har besøgt indtil nu, vil have besøge igen, siger Magnus Købke, der er projektchef hos Transportens Udviklingsfond.

Lastbilen er en del af kampagnen ”Job i transport”, som ALT, DTL-A og 3F står bag. Kampagnen gør opmærksom på mulighederne inden for transportbranchen, så flere unge vælger at tage en uddannelse som chauffør. Med de aftaler, der allerede ligger i kalenderen, vil mindst 5000 skoleelever komme på besøg i lastbilen.

- Hvis bare nogle få procent af eleverne vælger at begynde på grundforløbet, kan det få stor betydning for branchen. Der er brug for flere unge chauffører, hvis vi skal skabe mulighed for vækst i de kommende år, siger direktør i ATL Lars William Wesch.

Magnus Købke fra Transportens Udviklingsfond vil endnu ikke måles på, om kampagnen har været en succes. Men det vil han om et år.

- Til august næste år har vi kørt et helt skoleår. Så skal man kunne se, at der er flere unge, der søger ind på uddannelsen, siger han.

Charmekampagnen skulle have været afsluttet den 31. marts 2017. Men det er nu besluttet at fortsætte frem til foråret 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125