23948sdkhjf

Rederiforeningen søsætter studie

CO2-udledning under luppen.

Det globale klimatopmøde COP21 i Paris sidste år fastslog, at alle dele af verdensøkonomien skal bidrage til at begrænse den globale temperaturstigning.

Danmarks Rederiforening støtter arbejdet for globale reduktionsmål for skibsfarten, og blandt danske rederier findes der allerede en række initiativer, der begrænser CO2-udledningen.

Men når det kommer til at sætte tal på, hvor meget rederierne potentielt skal reducere udledningerne samt konsekvenserne heraf, så er der brug for mere fakta at basere tallene på. Derfor igangsætter Rederiforeningen nu et studie af CO2-udledninger og reduktionsmuligheder for skibsfarten. Det sker med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

-Vi mangler viden om, hvordan og hvor meget CO2-udledningen fra skibsfarten kan sænkes. Der er behov for et konkret indblik i, hvor langt man komme via tekniske og operationelle tiltag, og hvad der evt. skal til i form af yderligere regulering, fx en markedsbaseret mekanisme. Derudover skal vi have belyst de konsekvenser, som reguleringsmæssige tiltag vil have for erhvervet og for transporten ad søvejen. Studiet skal således give et bedre grundlag for at diskutere søfartens bidrag til at nå målsætningen i COP21-aftalen, siger underdirektør Maria Bruun Skipper hos Danmarks Rederiforening.

IMOs næste skridt

I FN’s søfartsorganisation IMO er medlemsstaterne også bevidste om, at skibsfarten skal reducere sit CO2-aftryk, men man er endnu ikke blevet enige om regulering af udledningerne for eksisterende skibe. Dog har IMO taget det første skridt i form af et datarapporteringssystem for CO2-udledninger. Næste skridt vil være forhandlinger om, hvad skibsfartens fair andel af verdens samlede CO2-reduktioner er, samt hvordan og hvor hurtigt der skal sættes ind med reduktioner.

Det er netop denne dagsorden, de danske rederier gerne vil have en aktiv stemme i, og dér er konkrete tal og viden helt afgørende, mener Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening.

-De reduktionsmål for skibsfarten, som danske rederier ønsker fastlagt i IMO, skal være ambitiøse og faktabaserede, og jeg ser derfor frem til at få resultatet af vores nye studie sidst på året, siger hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078