ITD: Transportbranchen holder vejret
Englænderne har stemt ja til at forlade EU. Resultatet betyder, at EU mister Europas næststørste økonomi og et vigtigt medlem af EU-familien. EU-fællesskabet står mere svækket end nogensinde før og den danske transport- og logistiksektor holder som mange andre brancher vejret, mens man afventer konsekvenserne af Brexit.
Det er ikke hver dag, at et af de store EU-medlemslande forlader EU. De britiske leave-vælgere tog i bogstaveligste forstand stikket hjem. Brexit er en realitet og har for alvor rystet grundvolden i det europæiske samarbejde. Spørgsmålet, der står tilbage, er, hvad betyder det for Danmark, den danske eksport og ikke mindst hvad er konsekvenserne for de transport- og logistikvirksomheder, der lever af at transportere gods og varer over kanalen.
Klar melding
-Englænderne har sendt en klar melding til resten af Europa. Meldingen betyder, at de står mere isoleret. EU’s indre markedstanke bygger på fri færdsel og fri adgang over grænserne. Dette princip har de senere år været udfordret på flere forskellige plan. Med Brexit steg udfordringen endnu mere. Det er for tidligt at sige, hvad Brexit vil betyde for den danske transportbranche, men der er ingen tvivl om, at den enkelte englænders stemme vil kunne påvirke stemningen i hele EU-fællesskabet, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD.
Hun understreger, at det er for tidligt at tale om, hvad konsekvenserne vil blive for ITD’s medlemmer, men forventningen er, at vi på sigt vil se en nedgang i transporter over kanalen på grund af de rystelser afstemningen vil sætte i markedet.
Marked i vakuum
- Europas virksomheder vågner op til et marked i vakuum, hvor de i realiteten ikke ved, hvad de skal forvente i forhold til det engelske marked. Frygten er selvfølgelig, at dette betyder, at de kan blive ramt økonomisk. Vores håb er, at England hurtigt får normaliseret samhandlen med EU i videst mulige omfang, og de kommende forhandlinger mellem EU og England bliver konstruktive, siger Karen Roiy, og fortsætter:
- Danmark lever af handlen i det indre marked, og vi har uanset afgørelsen i England kun interesse i at blive i det europæiske fællesskab.